Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Edit, Edgar

Så går nya rea-fusket till: ”Svårare för konsumenterna”

Uppdaterad 13.30 | Publicerad 12.20

Black friday runt hörnet.

Då chockhöjs priserna för att runda en ny lag.

– Det blir lätt att falla för en tilltalande rabattsats som inte är så bra som den verkar vara, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Att butiker höjer priserna inför en rea-period är inget nytt. Men sedan 2022 har handlarna tvingats hitta en ny strategi.

Sedan dess måste affärer ge information om sina produkters lägsta pris de senaste 30 dagarna. Lagen kom till för att skydda konsumenter från så kallade fuskreor.

– Det klassiska reafusket är att höja precis eller strax innan reaperioden för att sedan sänka till rean. Men det har förändrats, säger Isabella Ahmadi på pris­jämförelse­sajten Prisjakt.

Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Tydlig trend

Eftersom butiker i dag måste redovisa varans lägsta pris de senaste 30 dagarna höjer de i stället tidigare. Den stora rea-säsongen är på väg att inledas, med

singles day11 november, black friday 29 novemberoch cyber monday2 december. När Prisjakt jämfört prishöjningarna de senaste fyra åren är det en tydlig trend som framträder.

2021 ökade priserna på 22 procent av produkterna på Prisjakt i oktober. De senaste tre åren, sedan den nya lagen infördes, har antalet produkter som fått priset höjt ökat med över 30 procent i oktober. 2022 ökade 37 procent av produkterna, 2023 var det 33 procent av varorna och hittills i år 34 procent.

– Prishöjningar innan en rea är ett aber för konsumenter eftersom det blir oklart hur förmånliga erbjudandena faktiskt är. Det skapar en svårnavigerad readjungel där den enskilda konsumenten själv får försöka undersöka vad som är en bra deal. Helt enkelt blir det svårare att fatta välgrundade köpbeslut, säger Isabella Ahmadi.

Den stora rea-säsongen är snart här.

Felaktiga priser

Vissa produkter rusar mer i pris i oktober än andra. Främst är det hemelektronik och parfym som smyghöjs. Produktkategorin parfym ökade exempelvis med 48 procent under första halvan av oktober, medan kategorin datorer och tillbehör stack i väg med 47 procent.

Även Konsumentverket har tidigare tittat på hur lagen följs. Deras granskning visade då att många företag angav felaktiga tidigare priser eller använde andra referenspriser än de senaste 30 dagarnas lägsta priser.

David Peterson

Följ ämnen i artikeln