Skräcksaldot: - 10 000 kronor

Publicerad 2013-09-13

Finan Tesfai var säker på att hon hade pengar kvar.

Men kontot var inte bara tömt, saldot var – 10 000 kronor.

– Jag trodde jag hade blivit scammad, säger hon.

Swedbanks dubbeldebitering har drabbat många svenskar, men än är den totala omfattningen inte känd.

”Fick panik”

Finan Tesfai tog ut pengar 11 september. I går var hon ute och åt med en kompis. Före det kollade hon sitt saldo, och då såg allt normalt ut.

– Sen stod det minus 10 000 kronor. Jag fick panik och trodde att någon hade scammat mitt kort, säger hon.

Men hon väntade med att spärra korten eftersom hon insåg att det troligen var ett fel av banken. Det såg ut som att hennes uttag i onsdags hade räknats dubbelt.

– Sen såg jag att Aftonbladet hade skrivit om felet. Då kändes det mycket bättre, säger hon.

Ingen information

Efter att hon fått lite lön ökade saldot till - 9 500 (se bilden). Men eftersom kontot fortfarande ligger på minus är problemet inte löst.

– Jag får låna av min familj av mina vänner så länge, säger hon.

Finan Tesfai är kritisk mot Swedbank.

– Jag har inte fått någon information från dem, säger hon.

Följ ämnen i artikeln