Det behövs en ny socialdemokrati

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-02

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

2 OKTOBER 2010. Valet 2010

”Om vi inte ens kan vinna val i Sverige, var ska vi då vinna val?” På det brittiska Labourpartiets kongress var chocken över svensk socialdemokratis haveri stor. ”Hur kunde partiet tappa så många väljare på så kort tid?” Internationella gäster och brittiska socialdemokrater var alla lika häpna. Svensk socialdemokrati själv verkar däremot inte förstå de utländska chockreaktionerna.

Skyll inte på media, skyll inte på väljarna, skyll inte på Moderaterna, skyll inte på internationella trender och skyll inte på varandra. Världens mest framgångsrika parti förlorar inte så här stort utan att ha varit fundamentalt fel ute på något sätt.

Ingen kan dra tvärsäkra slutsatser än, men valresultatet kommer knappast som en överraskning. Många har pekat på

problemen – både under den här mandatperioden och slutet av den förra. Bristen på uppdaterad politik, bristen på egen ekonomisk analys, oförmågan att ta till sig nya idéer, bristen på kreativitet och fantasi. Väldigt många som är väldigt rädda och ett parti som inte rör sig. Lat och ganska nöjd.

Inte som Lundgrens moderater

I går meddelade Per Schlingmann att han slutar som Moderaternas partisekreterare. Det ger Socialdemokraterna en sak mindre att skylla på. En orsak till socialdemokratins problem är just oviljan att förstå de nya Moderaterna.

Mona Sahlin kallade Moderaterna för ett ”miljonärsparti”. Men Moderaterna är ett parti som 30 procent av väljarna röstade på. Visst leder Anders Borgs politik till ökade klyftor, men Reinfeldts Moderater är något helt annat än Bo Lundgrens. Socialdemokratin måste sluta klamra sig fast vid bilden av Reinfeldt som en ulv i fårakläder och väljarna som hypnotiserade idioter, förblindade av Per Schlingmanns svartkonster.

Förnyelsen inget PR-trick

I en av Ekots lördagsintervjuer 2008 sa Irene Wennemo, som då jobbade på LO, att Socialdemokraterna verkade tro att det var Schlingmanns kommunikationsstrategi som hade vunnit valet 2006. I själva verket var det Anders Borgs politiska arbetsgrupper. Moderaternas förnyelse var politisk. Inte ett PR-trick.

I väntan på mer detaljerad valanalys måste Socialdemokratin ta in två saker. För det första att man förlorade valet. För det andra att man förlorade valet. Lyckas partiet komma så här långt (vilket bara det skulle imponera på Aftonbladets ledarsida) då kan man nog hitta en väg framåt.

Valresultatet visar inte på att svensk socialdemokrati behöver hitta nya saker att säga.

Valresultatet visar på att Sverige behöver en ny socialdemokrati.

KK