Tänker M tala osanning genom hela valrörelsen?

I augusti besökte familjen Liu sin lokala djurpark i staden Louhe i den kinesiska Henanprovinsen. Fru Liu ­hade inför besöket lärt sin sex­årige son vilka läten olika djur har.

Den observante pojken blev därför förvånad när det afrikanska lejonet började skälla. Det visade sig att djurens konung var utbytt mot en stor hund, enligt uppgift en tibetansk mastiff.

I helgen satte Moderaterna upp affischer över hela Stockholm med budskapet ”Snart har Stockholm 6 000 nya studentbostäder”.

Problemet är bara att lägenheterna inte finns. Det Moderaterna syftar på är nämligen planer som fram­över möjligen kan ge nya bostäder. ”Snart” visar sig dessutom betyda väldigt långt in i framtiden, kanske om tio år.

Varför säger då ingen som det är? Att sanningen är att ­bostadsbristen för studenter i Stockholm är akut?

Journalistiken är till liten hjälp. Den har förfallit till att ­bara redovisa olika ståndpunkter.

Om Moderaterna påstår att jorden är platt och Socialdemokraterna att den är rund redovisas detta i media som att politikerna bråkar om jordens form, för att låna en jämförelse från tv-serien ”The Newsroom”.

Men jorden är inte platt, hunden är inget lejon och det finns inga studentbostäder, ­varken nu eller ”snart”.

Vänsterpartiet protesterade mot de imaginära lägenheterna och anmälde Moderaterna till Konsumentverket för vilseledande marknadsföring.

Det var ett roligt grepp, men situationen är inte rolig.

Förra valet satte Moderaterna upp affischer över hela Stockholm om att Socialdemokraterna var emot vägsatsningen Förbifart Stockholm. Det var ren lögn, Socialdemokraterna är för, men efter valet trodde många på det som stod på ­Moderaternas affischer och ­röstade därefter.

Det är inte ­bara Moderaterna som använder helt falska uppgifter. På Kristdemokraternas riksting i Karlstad nyligen sa Göran Hägglund: 

– ­Resurserna till skolan, vården och omsorg­en har ökat med minst 115 miljarder. Det är nästan 25 procent!

Men räknar man bort ökade kostnader och att befolkningen ökat är resurserna till välfärden på ungefär samma nivå som innan. Inte heller detta handlar om olika åsikter. Hägglunds påstående är inte sant, ökningen är inte 25, utan ungefär noll procent. 

På Twitter upprepas siffrorna tills de hittar sin väg in i nyhetsartiklar och tv-inslag. Det är ohederligt, men samtidigt väldigt effektivt.

Den dåliga nyheten är att om detta är tonläget nu kommer valrörelsen bli helt outhärdlig.

Följ ämnen i artikeln