Nya frågor till Olofsson om Saab-affären faller

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-25

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Också den mest hårdnackad optimist inser att Saabs framtid är hotad

25 november 2009 Det här borde inte få hända. De anställda vid Saab i Trollhättan, företagsledningen och leverantörer har under det senaste 18 månaderna gått igenom stålbad efter stålbad. Långivare har skrivit ner fodringar, medarbetare har sagts upp och försäljningen har rasat. Nu fanns det äntligen tecken på en vändning. Introduktionen av den nya modellen togs emot väl. Fabriken har anpassats för produktion som plockats hem, och bilbyggare återanställdes. Fram till i går fanns dessutom en ny ägare på väg in. Processen för att Koenigegg skulle ta över löpte på.

Saabs framtid i GM:s händer

Gårdagens besked om att affären är avblåst kan slå omkull allt. Saabs framtid ska ännu en gång avgöras i krisens Detroit. General Motors lämnar sitt besked i nästa vecka. Representanterna för facken på Saab påminde i går om att det faktiskt inte är ett beslut om nedläggning som kommit. Det är sant. Ändå står de möjliga konsekvenserna klara, också för de mest hårdnackade optimisterna. I värsta fall handlar det om 3 400 jobb som försvinner på Saab, och om oöverskådliga konsekvenser för underleverantörerna. "Ett skarpt läge", sa verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund. Han är inte känd som en man av stora ord.

Eviga förhandlingar

Christian von Koenigsegg talade om svåröverskådliga tidsramar, att affären havererat på grund av förseningar. Det är en historieskrivning som måste ifrågasättas. Sportbilstillverkarens planer har betvivlats redan från början. Många kommer att misstänka att det vi nu ser är ett spektakulärt sätt att komma ur en process som vuxit det lilla företaget över huvudet. Ändå kan inte Koenigsegg förklaring viftas bort. Det handlar det om en mycket komplicerad affär, med otaliga inblandade.

Utan politiskt stöd

Den hade behövt ett helhjärtat stöd för att kunna genomföras, inte minst från landets politiska ledning. I stället har Saab och Koenigsegg mötts av motsatsen. Entusiasmen i Trollhättan och hos Koenigsegg har aldrig motsvarats av ett engagemang från näringsdepartementet. Maud Olofsson förklarade redan för över ett år sedan att hon i praktiken betraktade Saab som historia. Det har inte underlättat arbetet att skapa en framtid för Saab. Statssekreteraren Jöran Hägglund fortsätter nu på den inslagna linjen. En beklagan var allt han i går kunde erbjuda Trollhättan. Går Saab-affären verkligen under måste frågan hur näringsdepartementet under Maud Olofsson skött fordonskrisen åter ställas. Och den här gången kommer det inte att räcka med allmänt tal om ansvar för skattebetalarnas pengar.

IP