Saab kan bygga framtidens bilar

Saab har fått nya ägare, igen. Och planerna är fortfarande att bygga bilar på fabriksområdet i Stallbacka. Om verkligheten hade lyssnat på olyckskorparna borde det ­inte hända.

Redan i förra veckan ropade rubrikerna ut att elbilskonsortiet National Electric Vehicle Sweden skulle ta över fabriken och varumärket. Då sa konkursförvaltarna att ingenting var klart.

I går kallade de till presskonferens. Affären är äntligen i hamn.

Bilindustrin står inför dramatiska förändringar. Att kapitalet och marknaderna finns i Asien har vi fått vänja oss vid. Att de fossila bränslenas epok går mot sitt slut kommer vi att inse, om inte annat när priserna på bensin eller diesel tvingar oss.

Det kommer att kräva nya lösningar, men också traditionell kompetens.

Sedan Stefan Löfven valdes till socialdemokratiske partiledare har han gång på gång talat om innovationspolitik – på riktigt.

Löfven har försökt säga att det inte räcker med lysande idéer. I verkligheten måste den innovativa processen också innebära en produktion som är effektiv, en fungerande distribution och en marknadsföring.

Först då kan de nya idéerna skapa jobb och välstånd.

Det är det som gör Saab värdefullt för National Electric Vehicle Sweden.

I Trollhättan finns en fabrik som är byggd för att tillverka bilar. Här finns ett varumärke, om än något skamfilat. Och trots att många tidigare Saab-­anställda nu rekryteras av andra industrier finns fortfarande ett kunnande när det handlar om att utveckla och bygga bilar.

Nya idéer och traditionell kompetens.

Det handlar om innovationer – på ­riktigt.

Framtiden är långtifrån säker för Saab. Men tiden är i alla fall inte ute för bilbyggarna från Trollhättan.

– Nu kör vi, sa Trollhättans kommunalråd och den tidigare fackklubbsordföranden på Saab, Paul Åkerlund, i går.

Ett lämpligt motto för en bilbyggarstad.

Följ ämnen i artikeln