Skolan behöver inte fler symbolåtgärder
Ordningsbetyg löser inte bristen på jämlikhet
En majoritet i riksdagens utbildningsutskott vill att skolan ska ge eleverna något slags betyg i ordning och uppförande. I går beslutade de borgerliga partierna tillsammans med Sverigedemokraterna om ett tillkännagivande i frågan.
I strängt formell mening borde saken därmed vara avgjord, särskilt som riksdagen ställt samma krav tidigare. Ett tillkännagivande från riksdagen är ingen struntsak och regeringen är faktiskt skyldig att på ett eller annat sätt verkställa riksdagsmajoritetens vilja.
Det betyder inte att Anna Ekström bums måste genomföra vilka tossiga symbolåtgärder som helst, och ordningsbetyg skulle just vara en tossig symbol.
Dessutom skulle de innebära mer administrativt arbete för lärarna.
Skolan ska ge studiero
Ordning och reda är viktigt för att skolan ska fungera, och det svenska utbildningssystemet skulle må bra av mycket mer studiero. Så långt är alla eniga. Skolan ska inte vara en plats för stök, bråk eller oacceptabelt språk.
Problemet är att en notering på betyget i åttonde klass knappast kommer att påverka situationen i något enda klassrum. Och det kommer definitivt inte att påverka situationen i de skolor som har de tuffaste utmaningarna och de sämsta studieresultaten.
Tvärt om, i stället för att undervisa eleverna skulle lärarna tvingas ägna ännu mer tid åt att dokumentera och administrera.
Ojämlikhet är problemet
Den som verkligen vill göra något åt skolans problem, där den växande ojämlikheten är det största, måste börja från ett helt annat håll. I segregationen och de växande klyftorna.
Så sent som i förra veckan föreslog den internationella expertorganisationen OECD att systemet med skolval ska stramas upp. Det skulle ha effekt på riktigt.
Problemet är bara att precis samma riksdagsmajoritet som nu ropar efter ordningsbetyg absolut inte kan tänka sig att röra skolvalet, eller skolkoncernernas vinster.
Då är det lättare att ropa efter symbolåtgärder och ännu fler betyg. Anna Ekström behöver nog inte känna sig stressad.