Behandlingen av Saab är ovärdig

Publicerad 2011-04-28

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Förtjänar bättre Osäkerheten kring Saabs framtid är fortfarande stor. Varken regeringen, Europeiska investeringsbanken, GM eller Spyker vill ta något riktigt ansvar. Saab förtjänar en bättre behandling.

28 APRIL 2011. Saabkrisen

I går var det dags igen. De anställda på Saabfabriken hade kallats till jobbet, men inte för att bygga bilar. Fabriken står fortfarande stilla. Frågetecknen om framtiden är lika många som tidigare och ­ryktena om möjligt fler än någonsin.

Det är svårt att förstå att de orkar. ­Sedan GM-ledningen hösten 2004 deklarerade att fabriken hotades av nedläggning har Saab varit ifrågasatt i stort sett varje dag.

En amerikansk koncernledning som såg ett bilmärke som designen av en front. En statsminister som avfärdat Saab som ”ett varumärke i en varumärkes­portfölj” och en näringsminister som lagt ner fabriken och planerat för vindkraftsproduktion.

Osäkerhet råder

Som om inte det vore nog, en företagsledning som mött problemen genom att förneka dem.

För Saab har problem. Tillverkning och försäljning av bilar är en del av förtroende­branschen.

Redan under industrikrisen konstaterades att bilföretag knappast reser sig ­efter en rekonstruktion. Misstänksam­heten från leverantörer och bilköpare blir för stor. Nu har Saab ändå försökt ­göra just det, men företaget har inte råd med mer osäkerhet.

Just det som råder i dag.

7 000 jobb på spel

Det går nästan att höra de självbelåtna suckarna från regeringskansliet och från Stockholms borgerliga ledarsidor.

”Vad var det vi sa? Det skulle aldrig fungera.”

Kanske är den inställningen en del av förklaringen till dagens kris.

Och Anders Borg som fortsätter att ­tala om att skydda ”skattebetalarnas pengar”, som om inte de garantier staten ställt upp skulle vara väl skyddade av säkerheter.

Den risk den svenska staten, och det svenska samhället, löper är en helt annan. Det handlar om risken att förlora Saab.

Det skulle betyda att 3 500 jobb på ­fabriken försvinner och att underleverantörer tvingas säga upp lika många. För flera företag innebär de antagligen nedläggning.

I ett slag kan Anders Borg förlora 7 000 skattebetalare.

Kan vara för sent

En nedläggning av Saab skulle dess­utom försvaga det svenska fordons­klustret och göra Sverige mindre intressant som utvecklingsmiljö. Hur det på lång sikt ­påverkar Volvos kinesiska ägare är en ­öppen fråga.

Det kan ha funnits större möjligheter att rädda Saab om fler tagit ansvar tidigare. I dag kan det vara för sent. Och långt ovanför anställdas och bilköpares huvuden fortsätter ett spel som mest av allt liknar Svarte Petter. Regeringen, Europeiska investeringsbanken, GM, Spyker och investeraren Antonov tycks alla mest ­intresserade av att bolla ansvaret vidare.

Det är ovärdigt. Anställda, leverantörer och Saabentusiaster förtjänar något bättre.