I den tyska natten ser vi det värsta av Europa

Elbilen sitter fast, det är nu det tar slut

Ursula von der Leyen, EU-kommissionens ordförande.

Jag har bara en bil kvar, säger mannen på uthyrningen och skjuter ett par nycklar över disken. Vi är försenade till Stuttgart, bagaget tog en dryg timme extra på sig och de har gett bort vår Skoda Octavia.

På pappret får vi en elbil. I praktiken är det snarare ett slags kapsel, en liten valnöt i plåt med plats för två.

Det här är inte en berättelse om det enade Europa och den fria rörligheten. Det är inte heller en redogörelse för vår färd genom det idylliskt kuperade tyska landskapet, sömlöst över floden in i Frankrike och EU:s maktcentrum i Strasbourg.

Denna text är ett vittnesmål om hur det är att vara unga och vilsna på en kontinent som känns alldeles för stor, beroende av framtidens teknik och samtidigt hjälplösa inför modernitetens mysterium.

Det har blivit mörkt ute när vi till sist kommer ut på Autobahn. Det finns inga lampor längs med motorvägarna, allt vi ser är arga röda baklyktor som stirrar på oss när vi blir omkörda.

Vår farkost är inte gjord för dessa hastigheter.

Efter en timmes färd börjar valnöten tappa suget. Klockan 23 hittar vi en stängd mack med snabbladdare. Det är nollgradigt och öde ute, enda sällskapet är en lastbilschaffis som gör sitt i diket en bit bort.

Vid det laget vet vi inte att vi kommer bli kvar på den här macken i 90 minuter.

Drygt fem minuter ägnas åt att försöka begripa hur man får i gång laddstolpen. En kvart läggs sedan på att försöka få fast sladden i bilen. Vid det här laget har lederna i fingrarna börjat knaka av kylan. Ytterligare tio minuter ägnas åt att få bilen att börja ladda.

Laddning i natten.

Vi spenderar en timme där i förar- respektive passagerarsätet, huttrande och med blickarna klistrade på skärmen där laddningen sakta stiger från 30-någonting procent mot fullt batteri.

Klockan är halv ett när vi är uppe i fyra fjärdedelar och vi tycker att det får räcka. Men farkosten håller inte med, den är inte mätt. Sladden sitter fast. Vi letar frenetiskt efter en dold knapp, låser och låser upp bilen, sliter, svär, bläddrar med frusna fingrar genom en tysk användarmanual, googlar frenetiskt.

Vi ringer resebyrån som bokade bilen och berättar att vi sitter fast i en laddstolpe på tyska vischan. Vet inte vad de ska göra åt den saken, men det känns bra att berätta för någon utomstående var vi är, om det är här det tar slut.

Tio minuter efter att bilen är fulladdad börjar vi fundera på att lägga i backen och slita oss fria. Då säger det klick. Laddstolpen verkar ha tröttnat på oss.

Halv två rullar vi in i ett tomt Strasbourg. Vi gråter inte, även om det varit nära ett par gånger. Ur bilstereon dånar ”Mambo no. 5”, farkosten är lika matt som passagerarna.

Europaparlamentets sista sammanträde för mandatperioden har inletts. Vi är redo, vi har sett verklighetens Europa i vitögat.

Nu kan det bara bli bättre.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 279 kr

BILIA

DEFA eMove Mode 2

2 899 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

ELBUTIK

Zaptec Go Laddstationens Frontlucka

595 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

COMPUTERSALG

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

3 097 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

LADDSTOPPET

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

8 590 kr

ELGIGANTEN

Amina Charging Station

4 399 kr

EVIFY

Amina S 20A 3-fas 13,8kW

5 495 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

PROSHOP

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 387 kr

MEKONOMEN

DEFA Solid 20A - 4,6kW TYPE2

3 790 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 078 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln