Inget S-svek att lägga ner Bromma
Flygplatsnedläggning
Bromma flygplats borde ha lagts ner för länge sedan.
Striden om flygfältet har pågått i ett par decennier och det är alldeles för lång tid. Så mycket kraft borde aldrig ha lagts på ett dödsdömt projekt. Man kan inte satsa på en flygplats som ligger mitt i stan.
Buller, miljö och säkerhetsrisker talar emot den och dessutom behövs marken till annat. Nu kan Stockholm i stället bygga Parkstaden Bromma med minst 50 000 bostäder för 100 000 invånare och upp emot 30 000 arbetsplatser. Stort som ett nytt Södermalm och precis vad Stockholm behöver.
Parkstaden kommer att motsvara en tredjedel av det framtida behovet i bostadsbristens Stockholm.
Hade kunnat vara seger för S
Gårdagens överenskommelse om Bromma var en stor seger för Miljöpartiet (även om man säkert får betala för den i budgetförhandlingarna). Socialdemokraterna vek ner sig trots att Stefan Löfven lovat att Bromma ska vara kvar. Men det var inget socialdemokratiskt svek.
Socialdemokraterna har alltid velat lägga ner Bromma. Som miljöminister kämpade Anna Lindh för en nedläggning och Göran Persson ville till exempel förlägga flyget till Skavsta även om Socialdemokraterna i Stockholm nog snarare förespråkade Södertörn.
Att dagens socialdemokrater går med på en nedläggning är bara logiskt. Det här hade lika gärna kunnat vara deras seger om de bara haft vett att se potentialen. Det handlar om att bygga för framtiden. Alliansen hojtar om att jobb försvinner, men det är precis tvärtom. Det är bostadsbristen som hotar tillväxten i storstadsregionen.
Tids nog kommer även Stefan Löfven att inse att om han vill ta flyget kan han lika gärna ta tåget till Arlanda. I bästa fall tar han tåget ända fram till destinationen. Vi lever i klimatförändringens tid och om Stockholm får ordning på kollektivtrafiken kommer han fram än fortare.
Förbifarten saknar pengar
Och därmed är vi framme vid miljöpartisternas andra framgång - för det var verkligen deras dag i går - och nu handlar det om motorvägskomplexet Förbifart Stockholm. Regeringen har skjutit frågan till regionen och i går meddelade Stockholmsmajoriteten att den inte vill satsa mer på biltrafiken.
Intäkterna från stockholmarnas trängselavgifter styrs i stället om till kollektivtrafiken. Därmed saknas det i runda slängar 23 miljarder i Förbifartsprojektet. Regeringen får skaka fram andra pengar eller helt enkelt skjuta projektet på framtiden.
Därmed ska nog de sista delarna av gårdagens politik vara nedlagda. Stockholm kan utvecklas till en modern framtidsstad och det är bra för tillväxten i hela landet.