Aftonbladet

Dagens namn: Roland

Så kan Putins fartyg kastas ut ur Östersjön

Det här är det hemliga vapnet

Finns ett hemligt vapen mot Putins skuggflotta.

Sanktioner gör att Ryssland tjänar mindre pengar på olja och gas än tidigare. Men det räcker inte. De ryska oljeinkomsterna till krigskassan är fortfarande för stora.

Mot dem använder väst två verktyg. Det ena är att Europa och USA slutat köpa fartygstransporterad rysk olja. Ryssland tvingas sälja mer till Asien, till högre transportkostnader samt med rabatt på grund av sämre förhandlingsläge.

Det andra verktyget är ett pristak på 60 dollar per fat. Rysk olja som säljs över det får inte fraktas med västförsäkrade fartyg, gå in i västhamnar eller använda västkontrollerade finanssystem. Tanken är att beröva Ryssland inkomster men hålla oljan kvar på marknaden för att inte skada världsekonomin.

Taket har fungerat halvdant. SVT belyste problemet i våras. Ryssland har köpt en stor mängd gamla fartyg. De registreras i flaggstater, använder sig inte av etablerade branschförsäkringar och kan därför frakta olja som säljs över pristaket. Huvuddelen av dessa båtar går över Östersjön och eftersom de är utestängda från EU-hamnar så tankar de till havs, även i svensk ekonomisk zon.

Förutom att den ger kriget bränsle så är skuggflottan en tickande miljöbomb. Kombinationen gamla fartyg, oklart underhåll och inga fungerande försäkringar höjer risken för att det händer något dåligt under transporten. Och om det händer – till exempel oljeläckage – så hamnar notan hos de omgivande ländernas skattebetalare.

Skuggflottan kan dock, med lite politisk vilja, kastas ut ur Östersjön. Havsrättskonventionen ger Danmark som kuststat utrymme att hävda miljörisk, stoppa och till och med kvarhålla fartygen när de passerar Stora Bält och Öresund.

Energianalytikern Craig Kennedy, verksam vid Harvarduniversitetet, föreslog för ett par veckor sedan en mindre dramatisk men effektiv lösning. Östersjöländerna kan i samarbete med USA kräva att fartygen redovisar sina försäkringar och övriga räkenskaper. Om dessa papper inte visas eller bedöms bristfälliga ska båten inte stoppas men varnas: Vid nästa passering med last sätts fartyget upp på det amerikanska finansdepartementets sanktionslista. Det betyder frysta tillgångar och förbud för amerikanska aktörer att ha något med företaget att göra. En sådan åtgärd sätter fartyget ur spel.

Ett fyrtiotal oljetankers har redan drabbats av detta men då efter bevis att de sålt rysk olja över pristaket. Här skulle systemet aktiveras redan vid välgrundad misstanke, men först efter en varning, vilket ger fartyget utvägen att inte visa sig i Östersjön igen. Om detta knäcker skuggflottan kan pristaket sänkas ytterligare och pressa Ryssland ännu hårdare.

Nog är det något som Sverige och grannarna borde pröva.

***
Alex Voronov är opinionsjournalist och Ukrainakännare, och är gästskribent på ledarsidan. Voronov är före detta politisk redaktör på liberala Eskilstuna-Kuriren samt författare till reportageboken "Blågula kriget – om svenskarna som slåss för Ukraina".

Följ ämnen i artikeln