Chefer måste axla ansvaret

Tåget på bilden har inte med olyckan att göra.

2 JUNI 2014. TÅGSTREJKEN.

Förra veckan gjorde ingen svensk tågresenär glad.

En nedriven kontaktledning i Herrljunga störde ut tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås och Stockholm under ons­dagen. Efter en olycka i Lin­dome fick tio tågavgångar mellan Malmö och Göteborg ställas in på torsdagen.

I fredags rasade en kontaktledning utanför Hallsberg och gjorde ett tåg med nästan 300 passagerare stillastående, ett stenkast från perrongen, i timmar.

Och fortfarande ligger tågtrafiken mellan Uppsala och Stockholm nere efter signal- och växel­fel vid Myrbacken.

Det påverkar dessutom tågen från huvudstaden mot Gävle, Falun, Sundsvall och Borlänge.

Och på detta alltså den tågstrejk som i natt bröt ut i södra Sverige. Tidningarnas rubriker lär tala om kaos.

Ingen kan ifrågasätta att de anställda på tågen gör en samhällsviktig insats.

De tåg som nu får ställas in – Öresundstågen – är dessutom helt nödvändiga för att männi­skor ska kunna ta sig till och från arbetet, i Sydsverige och på and­ra sidan sundet.

Runt 76 000 reser dagligen med tågen från Köpenhamn via Malmö till Göteborg, Växjö, Kalmar, Karlskrona.

När personalen nu strejkar kommer det få konsekvenser och ja, det kommer bli bökigt.

Precis därför borde vi fråga oss, hur belönas detta samhällsviktiga arbete? Och hur behandlas de som utför det?

Det är nämligen det konflikten handlar om.

I mars meddelade Veolia, bolaget som kör Öresunds­tågen i Sverige, att de varslat 250 ombordanställda om uppsägning för att, som det heter, effektivisera.

I praktiken handlar det om att försöka runda kollektivavtalet. 

När Veolia vann upphandlingen om att få köra Öresundstågen gjorde företaget det med ett bud som var 53 miljoner kronor billigare än närmaste konkurrent.

Det är pengar som måste tas någonstans ifrån. Så nu vill Veo­lia säga upp heltidsanställda för att sedan återanställa dem som tim- eller deltidsanställda. Med lägre löner och sämre förmåner, förstås.

Fackförbundet Seko varnar för hur deras timanställda medlemmar redan förväntas vara tillgängliga för Veolia, natt som dag. Har man missat att arbetsgivaren ringt gör man bäst i att snabbt ringa tillbaka om man vill arbeta.

Det kan inte vara rimligt att upphandlingar ska innebära en möjlighet för tågbolag att dumpa priser och löner. Det kan inte vara rimligt att tågbolag låter anställda ta smällen för dåligt genomförda upphandlingar.

Men Veolia vill ha det så och därför står tågen stilla i dag.

Arbetsgivarnas ovilja att ta ansvar har tvingat fram strejken och det är resenärerna som får betala priset.

Följ ämnen i artikeln