Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Henrietta, Henrika

Att köra Tesla börjar bli en politisk symbol

Många lämnar nu X – hur länge vill folk ha Elon Musks bil?

Elon Musk och Ungerns dåvarande president Katalin Novak.

Det var i september 2023. Elon Musk sken i kapp med Ungerns president Katalin Novak. Han visade henne sin jättefabrik i Texas och på axlarna bar han sonen X Æ A-12, kärleksfullt kallad X.

Efter mötet skrev Katalin Novak på plattformen X ”Den internationella pro-familjealliansen fortsätter växa - möte med Elon Musk.” Även sonen X kom med i videon.

Mötets tema var ”befolkningsfrågan”. Att det föds för få barn. ”Att skaffa barn är att rädda världen” skrev Elon Musk efteråt. Själv har han tio barn, med tre olika kvinnor.

Vissa barn

Men det är inte familjer i Afrika, i Indien eller för den delen i Gaza de ömmar för. Inte alla barn, inte alla familjer.

Katalin Novak har sedan dess avgått, hon hade benådat en man som begått sexuella övergrepp mot barn på ett hem för föräldralösa. Inte ens i halvdiktaturens Ungern som saknar fri press lyckades hon sitta kvar.

Men mötet i september 2023 var typiskt för den nya Elon Musk. Han förändrar sin offentliga roll från framgångsrik entreprenör över glad spelevink till ledare för den globala radikala högern.

Antifackliga Tesla, galna X

Förutom Donald Trump själv finns ingen mäktigare än han i denna värld. Och just hur många barn kvinnor föder är nästa kulturkrig.

Mötet med Katalin Novak, och många andra som knäfallit framför tronen, är ett led för Musk i att bygga en politisk plattform. Mikrobloggen X har förvandlats till ett vapen riktat mot liberal demokrati, vänsterpolitiker, kvinnor och klimataktivister. Moderering av hat, hot och hets? Glöm det.

På X hoppar därför allt fler av, politiker, samhällsdebattörer och aktivister. Kvar blir journalister vars jobb det är att bevaka alla olika yttringar i samhället och en knippe galningar. Som källa för kunskap är X idag nästan helt värdelöst.

Frikoppla Elon Musk

Även hans biltillverkare Tesla är en skandalfabrik. De är ökänt antifackliga, inte bara i Sverige. Elon Musk styr med järnhand. Han vägrar kollektivavtal. Enligt Arbetet fortsätter Tesla nu att flyga in utländska strejkbrytare för att knäcka IF Metall. Så gör vi inte i Sverige. Men våra normer och regler struntar han i.

Det finns många andra bilmärken, vars ägare sköter sig – så varför köra Tesla? Vill man verkligen skylta med att man hejar på Elon Musk? Det är i så fall ett aktivt val.

På senare år har det pratats en hel del om att väst måste ”frikoppla” sig från Kina, från kinesisk teknik och plattformar som TikTok. Den kan finnas poänger i det. Men Kina är inte de enda som hotar vårt sätt att leva.

Frågan är om det inte är dags för Sverige – och Europa – att börja med att frikoppla oss från Elon Musk.

***

Chatta med Anders Lindberg. Chatten öppnar 09:00 men du kan skriva ditt inlägg redan nu.

  • Anders Lindberg
    09.31

    Tack för dagens chatt :-)

  • 09.31

    Lätt att blanda ihop Musk och Trump, som du gjorde i ett svar här. Två aktivistiska (högerns nya favoritskällsord, som t o m lurar stjärnorna inom public service) dårar.

    Mathias K

    Lite väl lätt att blanda ihop kanske :-I

    Anders Lindberg
  • 09.30

    Hur många har garage..kom in i verkligheten!

    goran_norberg

    Det är nog ganska många det också. Vårt väder är ju som det är. Om de sedan får plats med bilen i garaget är en annan femma…

    Stöd till laddstolpar blev faktiskt en ganska stor grej som det finns något ett par stycken därute :-)

    Anders Lindberg
  • 09.28

    Många har inte en aning om hur samhället såg ut innan facket bildades. De förstår inte att vi om facket inte bildats fortfarande skulle stå med mössan i hand och buga och bocka för arbetsgivaren. Så heja IF metall.

    Anna

    Ja, ibland kan man verkligen sakna en bredare folkbildning om hur vi fått de rättigheter vi har.

    Anders Lindberg
  • 09.27

    Jag tycker synd om dessa teslaägare, de har blivit lurade om och om igen av denne Musk(rat). "värde som bara ökar" "kommer förvandlas till självkörande taxibilar" osv. Tesla, X och Musk har blivit en farlig sekt, borde jämställas med andra sekter.

    bilisten

    Sannolikt vore det bästa för folk att sälja sina Teslabilar och byta till något europeiskt märke. Medan tid är.

    Det är ju medelklass i USA som stått för mycket av efterfrågan spå Tesla. Kommer de finnas kvar när Musk nu blir allt mer extrem politiskt? Jag är tveksam.

    Anders Lindberg

Följ ämnen i artikeln