Vinstplundringen av skolan måste stoppas
I går meddelade Skolverket att den privata gymnasieskolan Thorén Innovation School Stockholm måste läggas ner omedelbart. Bristerna – det handlar om undervisning, skolmiljö och elever som inte får stöd i sina studier – är helt enkelt för stora.
Det är ett extremt beslut. Trots massor av anmärkningar från Skolinspektionen har ägarna nästan inte rättat till en enda av de katastrofala bristerna.
Nu måste 283 elever i all hast byta skola inför höstterminen, och den här gången handlar det inte om en skola som gått i konkurs. Det handlar bara om ett skolföretag som varit skickligare på att garantera ägarnas vinst än att ge elevernas vettiga studieförutsättningar.
Galet system
Frågan är om galenskapen bakom det svenska skolsystemet kan illustreras bättre. Vi har en ordning som är generösast i världen mot skolägare och riskkapitalister, men som lyckas allt sämre med att ge eleverna tillräckliga kunskaper.
I dag lovade gymnasieminister Anna Ekström och civilminister Ardalan Shekarabi att Socialdemokraterna tänker ta strid mot de privata skolprofitörerna. Vallöftet handlar om en kraftig begränsning av skolföretagens vinster och ett stopp för nya vinstdrivande skolor tills regleringen finns på plats.
Går längre
Men det socialdemokratiska vallöftet går faktiskt längre än så. Ekström och Shekarabi presenterade också en serie åtgärder för att komma åt dagens marknadsstyrda ordning i skolan. Systemet med skolpeng ska göras om så att resurserna fördelas mer rättvist, skolreklam ska förbjudas och glädjebetygen bekämpas. Men framför allt ska skolvalet göras om så att antagningen blir gemensam för privata och kommunala skolor.
– Elever ska välja skola, det är inte skolor som ska välja elever, som Ardalan Shekarabi uttryckte saken.
Det här är viktigt. Debatten om vinsterna har handlat om att företag som Thorengruppen inte ska kunna stoppa pengar som är avsedda för välfärd i sina egna fickor. Förslaget att begränsa marknadens makt över skolan är ett sätt att se till att lärare och elever ska kunna ägna sig åt det de är där för att göra, alltså undervisa och studera.
– Skolan ska åter bli en gemensam bildningsinstitution, inte en vara vilken som helst säger Anna Ekström.
Det skulle faktiskt inte vara en enda dag för tidigt.