Förseningarna finns på riktigt

Overkligt? Tågen är inte alls sena. I alla fall inte enligt Trafikverkets kalkyleringar. Generaldirektör Gunnar Malm är nöjd, men beklagar sig över människors ”upplevda verklighet”. Det vill säga vreden över försenade tåg som är i tid, enligt hans beräkningar.

I förra veckan lät riksrevisorerna meddela att de nu tänker kasta sig över punktligheten i den svenska järnvägstrafiken.

Det kan verkligen behövas. Dels därför att alldeles för många tåg för både gods och passagerare är försenade, naturligtvis. Det är i alla fall den erfarenhet väldigt många som dagligen åker tåg i Sverige har, och det är dessutom den bild som framträder när den svenska industrin berättar om sina problem.

Återhållsamma dirrar

I en rapport från förra året beskriver Svenskt Näringsliv tillståndet i det svenska järnvägsnätet som ”oroväckande”.

Ibland är direktörerna återhållsamma med orden.

Men det finns ytterligare ett viktigt skäl att revidera just järnvägen. Den ansvariga myndigheten, Trafikverket, har nämligen en helt annan bild av verkligheten.

En av de första dagarna i januari i år kunde en strålande generaldirektör, Gunnar Malm, meddela att punktligheten på svenska järnvägar var utmärkt. Enligt verkets uträkningar hade tidspassningen till och med ökat, till inte mindre än 96,9 procent.

I Europa är det bara två länder som redovisar färre försenade tåg, Rumänien och Moldavien.

Avundsjuka ministrar

Den ansvariga ministern, moderaten Catharina Elmsäter-Svärd, har berättat hur kollegor från andra länder suckar avundsjukt.

Inte konstigt då att Malm beklagade sig över människors ”upplevda verklighet”, det vill säga vreden över försenade tåg.

Problemet är bara att Trafikverket för att åstadkomma de lysande siffrorna har tvingats genomföra en del ganska kreativa operationer. Det kunde

radioprogrammet Kaliber berätta för en dryg månad sedan.

Tåg som ställts in räknas inte. Ett inställt tåg är inget tåg alls. Det är som Ulf Lundell, fast tvärtom.

Trixandet välkomnades

Och resultatet av siffertrixandet har som sagt tacksamt tagits emot av en minister som ständigt får kritik för förfallet av

infrastrukturen.

Och det är precis det som är problemet. Om de myndigheter som ska vara oberoende och självständiga börjar lägga verkligheten till rätta på ett sätt som ska passa den politiska ledningen befinner vi oss i ordentlig utförsbacke. Trafikverket är inte ensamt om att visa prov på anpasslighet, men ingen annan generaldirektör har beklagat sig över människors ”upplevda verklighet”.

Bara det borde vara ett skäl för revision.

Följ ämnen i artikeln