Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Förskolan får inte byta personalen mot paddor

Bedårande barn kan förvandlas till monster

Sedan internet, smarta telefoner och surfplattor slog igenom har många slagit larm om följderna av ett omfattande skärmanvändande.

Små barn ska inte sitta framför skärmar, skrev tio forskare i en artikel på DN Debatt häromdagen. Forskarna menar att skärmar försvårar lärandet för yngre barn.

Debatten om barnen och skärmarna är inte ny. Sedan internet, smarta telefoner och surfplattor slog igenom har många slagit larm om följderna av ett omfattande skärmanvändande.

Viktig debatt – eller skammande?

Vissa lyfter fram allt som inte är lämpligt för barn som finns lätt åtkomligt på nätet. Ett argument så gott som något för att inte dumpa barnen framför en iPad och se den som en extra barnvakt, utan hålla koll på vad barnet och algoritmerna håller på med.

Andra fokuserar på hur själva tekniken stör barnets utveckling, och kan vara vanebildande. Många föräldrar känner igen sig i bilden av hur barn kan utveckla ett beroende av skärmen som påminner om droger. Ett vanligtvis bedårande barn kan förvandlas till ett monster när man försöker ta bort paddan.

Samtidigt menar vissa att hela debatten skammar föräldrar som kämpar med att få livet att gå ihop, och då och då tar hjälp av surfplattans trolska kraft för att få lite lugn och ro i huset.

Kan inte stoppa utvecklingen

Den mänskliga tillvaron skiljer sig från det liv våra kroppar är anpassade till. Vi jagar inte längre föda i grupper på savannen, och samlas inte längre runt lägerelden om kvällarna.

Franska arbetare under 1700-talet stoppade sina träskor (på franska sabot) i fabrikshjulen för att stoppa den industri som de ansåg tog jobben ifrån dem. En handling som födde begreppet sabotage.

Men som sabotörerna snart blev varse, går det sällan att stoppa utvecklingen. Vi kan inte av-uppfinna vare sig veteodling, spinnmaskiner eller kärnvapen. Frågan är hur vi bäst ska kunna leva med allt det nya.

WHO säger nej

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att barn under två år inte alls ska titta på skärmar. Barn under fem år ska ha maximalt en timmes skärmtid om dagen. Men svenska myndigheter har hittills valt att inte ge några liknande rekommendationer.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson menar att digitala hjälpmedel kan spela en viktig roll i förskolan. Myndigheten uppmanar förskolorna att använda digitala verktyg som musik-, film- och språk-appar och digitala museisamlingar. Samtidigt som Skolverket lyfter fram vikten av barnens integritet på nätet, och oroas över om outbildad personal använder skärmarna till barnpassning.

Internet är inte en fluga. Jag skriver den här texten framför en skärm, och de flesta av de som läser gör det på en mobiltelefon. Skärmarna påverkar våra liv – oavsett om vi är barn, unga eller vuxna.

Förmodligen handlar lösningen om måtta och variation. Om att låta barnen leka både med kottar och med smarta appar.