Nu behöver Trollhättan hjälp

Publicerad 2011-12-19

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

För precis två år sedan hade Aftonbladets ledarsida rubriken "Bilan föll" i gigantisk grad. Det handlade naturligtvis om Saab, och om beskedet att GM beslutat lägga ner verksamheten i Trollhättan.

Det sätter beskedet att Victor Muller nu själv begär företaget i konkurs i perspektiv. De anställda, som nu inför jul ännu en gång väntar på sina löner, har kämpat länge för Saab. De har drabbats av det ena negativa beskedet efter det andra, och ändå vägrat ge upp.

I dag ser den kampen ut att ha varit förgäves. Att Saab som bilmärke skulle kunna resa sig ur årets rekonstruktion var redan det osannolikt. Produktionen har stått stilla sedan före sommaren. Återförsäljare och underleverantörer har givit upp och det är osäkert om kunderna finns kvar.

Ser ut att bli droppen

Ett bilmärke ska egentligen inte klara den sortens osäkerhet.

Att Saab som självständig tillverkare av bilar i Trollhättan skulle komma tillbaka efter konkursen är ännu svårare att tro. Beskedet från Detroit att GM vägrar att acceptera några lösningar med kinesisk inblandning ser ut att bli droppen.

Av allt att döma fick det Youngman att ge upp. Det har tydligen inte ens Mullers övertalningsförmåga eller kreativitet kunnat ändra på.

Den här gången ser det verkligen ut som bilan ska falla, i alla fall över det Saab som vi vant oss vid.

Behov av offensiv politik

Frågan är om det också betyder slutet för industritillverkningen i fabriken på Stallbacka?

Till stor del beror det på hur beskedet tas emot, inte minst hos regeringen i Stockholm. Staten ska - som inte minst Maud Olofsson gång på gång upprepat - inte driva bilfabriker. Men staten måste föra näringspolitik, och just nu är behovet av en offensiv politik för att stödja det västsvenska fordonsklustret större än någonsin.

Stöd i omställningen

Dessutom kommer Trollhättan att behöva stöd. Stöd i processen att se vad som kan räddas ur en kommande konkurs. Stöd för att hitta nya sätt att använda de resurser och den kompetens som Saab representerar. Men också stöd i omställningen till en tillvaro utan Saab.

Det är nämligen för tidigt att räkna ut de Saab-anställda. Det borde vi om inte annat ha lärt oss de senaste åren.