Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fatima, Leila

Pourmokhtaris trick funkar bara en gång

Regeringen kovänder om reduktionsplikt

En gyllene lösning. Så beskriver miljöminister Romina Pourmokhtari beskedet att reduktionsplikten för bensin och diesel åter höjs från årsskiftet.

Det kan man förstås säga. Regeringens förslag betyder i alla fall en rejäl pengarullning från statskassan. Det blir nämligen skattebetalarna som får kompensera bilisterna för de ökande kostnaderna. Skattesänkningen kostar tre och en halv miljard kronor som till exempel hade kunnat gå till vården.

Reduktionsplikten betyder i praktiken att drivmedelsbolagen haft en skyldighet att blanda i biodrivmedel i bränslet man säljer. Det minskar de fossila utsläppen, men blir lite dyrare eftersom biodrivmedlen kostar mer. Därför sänkte Tidöpartierna kraven, och sänkningen skulle bestå till 2026.

Uppnår inte målen

Som ganska många av oss påpekade redan då finns det ett problem. Utan minskade utsläpp från trafiken finns ingen möjlighet för Sverige att uppnå våra eller EU:s klimatmål.

Det är ett politiskt haveri i sak. Alla utom de mest hårdnackade klimatförnekarna inser att tiden är knapp och att varken Sverige eller världen har råd att misslyckas i kampen mot utsläppen av växthusgaser.

Det är dessutom ett ekonomiskt haveri för vårt land. Avgifterna för missade klimatmål skulle kunna landa på 40 miljarder fram till 2030. Sverige är dessutom det enda land som inte ens ansökt om pengar ur EU:s fond för återhämtning efter pandemin. Det går inte eftersom regeringen inte kunnat presentera en plan för att nå målen.

Inga små pengar

Det är inte heller några små pengar det handlar om. Totalt ska fonden fördela över 800 miljarder euro. För Sveriges del finns också här 40 miljarder kronor reserverade. Pengar som alltså riskerar att frysa inne.

Det är bra att regeringen nu backar, även om det påminner om hur ogenomtänkt det var att ta bort reduktionsplikten. Men det kommer inte räcka, framför allt som utsläppen faktiskt har ökat istället för att minska.

Och priset för ryckigheten och alla löftesbrott är högt. Omställningen till eldrift i trafiken har stannat upp. Investeringar i produktion av förnyelsebara bränslen har uteblivit. Och framtiden är fortfarande osäker.

Tricket att låta skattebetalarna kompensera bilisterna kan inte upprepas. Rodmina Pourmokhtaris gyllene lösning fungerar bara en gång. Den är ett sätt att hålla näsan ovanför vattnet och Jimmie Åkesson lugn.

Framtiden är tydligen inte det som står överst på dagordningen i regeringens förhandlingar med Sverigedemokraterna.


Avskaffandet av reduktionsplikten var ett av Tidöpartiernas viktigaste löften. Nu visar det sig att beslutet leder till att Sverige saknar en plan för att till exempel nå EU:s miljömål. Nu vill regeringen återinföra kravet på inblandning av förnyelsebara bränslen. Samtidigt sänks skatten.

Litar du på regeringens löften om bensin och dieselpriserna? Och gör det nya beskedet att Sverige klarar våra egna och EU:s mål?

Diskutera med Ingvar Persson. Chatten startar klockan nio, men det går bra att skriva redan nu.

  • Ingvar Persson
    09.28

    Klockan närmar sig halv och det är dags att stänga chatten.

    Förmodligen är det här sista gången jag chattar i Aftonbladet. Jag vill därför passa på att tacka alla som genom åren medverkat med frågor och synpunkter. Det gäller förstås inte minst alla som skrivit idag.

  • 09.26

    Regeringen har inga miljömål.

    Punkt!

    Kommer därför heller inte att klara något.

    BG

    Hej BG.

    Det märkliga är ju att det finns mål. Miljöministern upprepar det hela tiden. Däremot finns det ju ingen politik för att nå målen, och till sist är det ju det som räknas.

    Ingvar Persson
  • 09.24

    Kanske är detta ändå någon liten grad av tillnyktring hos det maktberusade Tidögänget?

    Fortfarande vet vi inte hur mycket whisky det gick åt för att kunna sy ihop avtalet ...

    Men allvarligt talat: Vi bor i glesbygd 7 km från centrala Leksand, och tankar bilen med HVO-diesel. Detta biobränsle alstrar ungefär lika mycket utsläpp, men det tär inte på jordens lager av fossilt bränsle. Det är dyrare att tillverka, och vi betalar därför ungefär 3 kr mer per liter. Varför inte justera skattesatserna ytterligare, så biobränslet inte kostar mer än det fossila drivmedlet?

    gustaf

    Hej Gustaf.

    Jag ska inte utge mig för att vara expert på gränserna för hur mycket skattesatserna kan justeras. Men jag vet att det skulle finnas effektivare sätt att stötta dig och andra som bor i glesbygden. Nu hamnar det mesta av de miljarder skattesänkningen kostar hos storstädernas bilister.

    Tänk vad tre och en halv miljard om året skulle betyda för Leksand och anda orter på landet.

    Ingvar Persson
  • 09.21

    Skattesäkningar vilket innebär att staten tar mindre av våra pengar alltså något positivt. Många till väster verkar anse att privatpersoners & företags inkomster ska tillhöra det offentliga.

    Varje skattehöjning är snarare en stöld från arbetaren och tvingar denne att arbeta flera timmar för att få privatekonomin att gå ihop.

    Lasse

    Hej.

    Så kan man förstås resonera. De flesta av oss tycker nog ändå att det är ganska bra att vi har en stat och kanske till och med ett välfärdssystem. Och då behöver det betalas.

    Ingvar Persson
  • 09.18

    God morgon! Liknar mer och mer beskrivningen av regeringen som Claes Eriksson beskrev i sitt sommarprat förra året. Människor som befordrats till sin inkompetensnivå som leker med våra skattepengar och vår miljö. Vem kan lita på ett sådant gäng som vältrar över kostnaderna på alla skattebetalare för att försöka rätta till lite av sina populistiska tilltag. Verkar som dom gör allt för att köra Sverige i botten och förstöra vårt rykte i omvärlden. Vem kan lita på dessa?

    evovva

    Hej.

    Jag har förstås inget svar på den frågan. Och just bristen på konsekvens är faktiskt ett problem. Vem, oavsett om det handlar om hushåll eller företag, kan fatta långsiktiga beslut när villkoren hela tiden förändras?

    Ingvar Persson