Nu återstår det svåra för Saab

Frågan är hur många av Saabs ­anställda som vågat tro att hovrätten i västra Sverige skulle godkänna företagets andra ansökan om rekonstruktion.

Inte så många förmodligen. Ändå godkändes den.

Experterna har varit tvärsäkra. Hovrätten skulle aldrig acceptera ännu en rekonstruktion. Saab hade försuttit sina chanser.

De anställda som vägrat att ge upp tron på en framtid har framställts som lättlurade offer. Godtrogna, men hopplöst verklighetsfrämmande.

Nu har de Saabanställda i vart fall fått sällskap av tre av domarna i hovrätten. Företagets begäran om ett skydd mot de akuta kraven på konkurs beviljas.
 

Försöken att rädda Saab är fortfarande ett mycket riskabelt företag. Det konstaterar också hovrätten i sitt utslag. Bilmärkets öde ligger – i bästa fall – i händerna på kinesiska myndigheter.

Men det finns en möjlighet att det kommer att fungera. Det är den bedömning hovrätten gjort. Och den möjlig­heten är det bästa både anställda och leverantörer har att hoppas på.

Anette Hellgren, ordförande för ­Unionen på Saab, berättar om glädjetjut. ­Håkan Skött, IF Metall, hoppas på ”lite lugn och ro”, både för företaget och för de ­anställda.
 

I Trollhättan har de senaste ­månaderna varit en kamp mot klockan, och den kommer att fortsätta. För sanningen är att allt det svåra återstår.

Att driva affären med Pang Da och Youngman i hamn. Att betala underleverantör­ernas räkningar, och bygga upp det förtroende som gått förlorat.

Och kanske framför allt, att ännu en gång övertyga bilköpare i Sverige ochi världen om att Saab är ett bilmärke att räkna med.

En stöddig uppstickare som vägrar ge upp.

Följ ämnen i artikeln