Dagens namn: Anita, Annette

Välkommen spricka i myten om ungdomen

I skotska ”Två systrar” blir känslodriven nostalgi till samspelad feelgoodteater

Publicerad 2024-09-08 12.23

Sisi Furtenbach och Dodona Imeri i ”Två systrar” av David Grieg på Malmö Stadsteater

”Två systrar” på Intiman i Malmö fungerar lite som en förstärkning av den pågående sommaren. Den utspelar sig på en semesterort, i loja sommartider och oreflekterad nostalgi. ”Minns du sommaren när du var sexton, vem var du då?” är frågan för kvällen och publiken inbjuds delta genom att svara skriftligt innan föreställningen börjar. (På scen citerar sedan kören av ungdomar ett urval av svaren.)

”Två systrar” är skriven av den skotske dramatikern David Greig och Malmö Stadsteaters föreställning är en samproduktion med Royal Lyceum Theatre i Edinburgh där pjäsen hade sin urpremiär tidigare i år. Regissören är samma som i Edinburgh, Wils Wilson som har signerat en roande och publik kväll, kanske så nära feelgood som scenkonst kan komma.  Mycket tack vare den verkligt högklassigt samspelande skådespelartrion Sandra Stojiljkovic, Dodona Imeri och Erik Olsson.

Pjäsen bygger på att de två vuxna systrarna är så olika. Lillasyster är affärsjurist, gift rik, proper och ambitiös, inställd på att göra personlig vinst. Både solkräm och solhatt är med när hon anländer i ljus klänning till ungdomens strandcamping på självvald retreat. Hon ska skriva en bok, som alla framgångsrika kvinnor gör nuförtiden, enligt Emma (Dodona Imeri).

Storasysters (Sandra Stojiljkovic) läge är mer sjaskigt akut. Utkastad av maken för att hon knullat rörmokaren hemma (Amy påpekar själv vilken klyscha det är) söker hon nån slags kontakt. Jobb inom musikindustrin, tajta svarta jeans, linne och boots säger kaxigt rockig men inombords skaver det.

Vad som sedan sker ligger redan i korten. Emma kommer ifrågasätta sina livsval och överge sin skötsamhet. Amy kommer tänka efter och fatta ett klokt beslut. En kör av ungdomar (teaterelever från Malmö latinskola) kommenterar och ingriper när de vuxna beter sig extra omoget. En välkommen spricka i den annars tunga mytologiseringen av ungdomstiden.

Men visst, det är känslan och känslan driver ”Två systrar” och så Lance (Erik Olsson), DJ, vaktmästare och ett lågmält erotiskt epicentrum. Ensam kvar på campingplatsen, vårdande dess nedgångna rike med vinylskivor, gräs och yoga. Dialogen låter skymta ett hårt vinstfokuserat samhälle som hotar även Lances fredliga existens men ”Två systrar” är inte den sortens pjäs som fördjupar sig. Den odlar med inslag av besk humor känslan och tillbakablicken som skön harmoni. Och vem vill inte göra det?

Teater