Deckarkungen erövrar Europa

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-11-26

Succé för Stieg Larsson i Italien

Postum framgång Stieg Larssons deckare har blivit bästsäljare. Men han fick aldrig uppleva succén - de har givits ut efter hans död.

Stieg Larsson-febern sprider sig över Europa.

I Danmark säljs hans böcker i rekordupplagor.

I Italien har ”Män som hatar kvinnor” blivit en bästsäljare – efter en enda vecka.

– Det är helt otroligt. Den har precis kommit till Italien och blir en bästsäljare så snabbt. Men man får så klart inte glömma att det är en ovanligt bra och välskriven bok, säger Magdalena Hedlund på Norstedts Agency.

På italienska bloggar och webbsidor beskrivs Stieg Larssons livsöde som fascinerande och tragiskt. Hans trilogi marknadsförs också som de mest framgångsrika böckerna i Skandinavien. Någonsin.

Exotisk mentalitet

Marcus Birro.

Författaren Marcus Birro, 35, har halva sin släkt i Italien och menar att den svenska och italienska kulturen ”möts på mitten” i honom själv.

Han tror att Stieg Larssons bok tilltalar italienarna av två skäl:

– Dels tror jag att den nordiska mentaliteten upplevs som exotisk. Och dels har man lägre trösklar i Italien på vad som kallas ”finkultur”. Ena dagen kan man mycket väl köpa en populär deckare och andra dagen en bok av Dante eller Petrarca, säger Marcus Birro.

”Behöver inte välja”

Italienare skiljer inte på högt och lågt på samma sätt som svenskar, menar Marcus Birro. Enligt honom beror det på att den kulturella identiteten är starkare i Italien.

– Sverige är ett ängsligt land. Man pratar ofta om att Stephen King kan vara inkörsporten till annan litteratur. Men jag tycker att författare som King och Larsson är bra i sig. Man behöver inte välja det ena eller det andra.

”Män som hatar kvinnor” heter i Italien ”Uomini che odiano le donne”.

Bokrecensioner

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln