Mitt liv som katt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-02-28

Vad gör en nyfiken katt som vill höja sig över såväl sina lata likar, som avlägsna barbarer som pudlar? Givetvis uppsöker han husses bibliotek, lär sig läsa och vända blad, även om de vassa klorna emellanåt ställer till det. Utan att riktigt veta vad för slags kunskaper han söker, annat än att en viss stil, hållning och hög svansföring torde tyda på framsteg, är det inte lätt när förföriska jamanden från motsatta könet stör bildningslusten. Kärlekslyckan blir dock kortvarig, men den företagsamma katten vet att söka tröst hos Ovidius, eller uttrycka sin förtvivlan i en dikt eller en lied.

Katten, vars namn är Murr, är märkbart påverkad av den romantiska Bildungsromanen, inte minst Goethes. Således går Murr med i en studentklubb, drabbas av det slags romantiska längtan som för denne svansprydde ljusande är som andlig magknip ända ut i tassarna och, givetvis, möter frestelser av mindre själsliga slag, som mjölk, hönsben eller värmen under spisen.

Murr har dessvärre skapat viss förvirring för utgivaren, E T A Hoffman, eftersom — för att meddela hela den magnifika titeln — Katten Murrs tankar om livet samt fragmentarisk biografi över kapellmästaren Johannes Kreisler i form av slumpvisa makulaturblad, även innehåller rester av en annan text. Möjligen var Murrs klor skarpare än hans iver. Kreislers öden och eskapader i musikbranschen bildar likväl en pendang till Murrs berättelse och ställer på känt romantiskt vis konsten (musiken) mot samhället.

Att Hoffmanns äventyr är så mycket mer än de vi känner från Offenbachs opera kan nu varje vän av katter, romantik och god litteratur upptäcka, tack vare Margareta Zetterströms vackra översättning.

Claes Wahlin