SvD:s kulturredaktion – så ger den upp

Låter läsarna välja vad som ska recenseras

Lisa Irenius.

Arbetet på en kulturredaktion blir allt tyngre. Resurserna minskar, tjänsterna blir färre, utrymmet på sidorna mindre medan bokutgivningen ökar år för år. Likväl kämpar tidningarnas kulturredaktioner för att upplysa läsarna om de mest intressanta nyheterna i bokutgivningen. Det är ju till redaktionen böckerna skickas och det är dit som förlagens nyheter och närmaste planer meddelas. Och det är på redaktionen, förhoppningsvis, som kompetensen att göra det allt snävare urvalet finns.

Man kan också göra som Svenska Dagbladets nya kulturchef Lisa Irenius, nämligen ge upp. Sluta att göra ett professionellt urval och i stället säga till sina läsare: rösta på vad vi ska recensera! För vi orkar inte detta längre, hjälp oss med vad vi ska skriva om. Kanske sparar man in en tjänst eller två på kuppen, dessutom behöver redaktionen inte längre ha annan kompetens än rösträknarens.

Spännande ska det bli att se hur alla som ger ut böcker på eget förlag nu får chansen. De små förlagen kan lika gärna lägga ner, de finns ju ändå inte i boklådorna och kan därför inte röstas på av läsarna. ”Vi är nyfikna på läsarnas preferenser och åsikter om litteraturbevakningen” säger Irenius i ett pressmeddelande (ett sådant som läsarna aldrig får, utan redaktionerna).

För inte allt för länge sedan var det läsarna som var nyfikna på vad som händer i litteraturens värld. Därför läste de kultursidorna. Nu slipper de i alla fall att läsa Svd:s kultursidor, eftersom de kan se sig som oavlönade arbetsgivare.