Kortopera nu ännu kortare

Dido och Aeneas bättre komplett än nedbantad

Kardo Razzazi och Magdalena Risberg som Aeneas och Dido. Foto: Markus Gårder

Barockoperan har i Sverige till skillnad från i resten av Europa satts på undantag, kanske allra mest på Kungliga Operan. När nu Unga på Operan ger Purcells Dido och Aeneas så är oron märkbar. Hur förklara gudar och myter? Hur göra historien aktuell? Svaret på båda frågorna är att göra det till en historia om samvete och moral. Likväl, för den som inte kan operan eller åtminstone Vergilius 4:e sång ur Aeniden, blir det en smula otydligt.

Dido och Aeneas är Purcells enda opera utan talad dialog, men här har man mellan de arior man valt, lagt in berättande partier, som regin inte lyckats gestalta. Det blir inte så mycket kvar av historien, trots den effektiva runda scenen ute i Gäddviken och den 360 graders filmduk som omsluter alltihopa ovanför publikens huvuden med filmbilder av tempelruiner, havsstränder och fantasifulla kolorationer från Tunisien.

Tiden är en legering mellan strax före Kristus, när Vergilius skrev Aeniden, och Purcells sena 1600-tal. Här finns kartrullar, kikare och skrivpulpet, men också tryckta böcker och klänningar av barocksnitt (fantastiska, av Anna Kjellsdotter). Rekvisitan plockas upp ur en rad luckor i scengolvet, luckor man kunde ha utnyttjat bättre, eftersom de flesta föremålen ändå bara staplas upp i ena änden av scenen.

Johan Ramströms arrangemang av Purcells musik är förvisso suggestiv, men det är ändå synd att man inte använder originalet, som helt enkelt är utsökt. Kardo Razzazi, som gör berättaren och Aeneas, har god scennärvaro och berättar engagerat, att han tvingas försöka sjunga vid några enstaka tillfällen är mindre lyckat. Magdalena Risberg som gör den stackars Dido har en fin och tät sopran, men är sceniskt onödigt stel, till skillnad från Vivianne Holmberg, vars sopran har en värme och styrka som passar rollen som Belinda utmärkt. Även sceniskt finns här liv som annars saknas. Hon får även rycka in som Häxa, eftersom operans nio roller är nedbantade till tre och en halv. Summa: vad som blir kvar av detta smakprov är blott mersmak. Hur svårt kan det vara att spela denna korta opera komplett?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln