Titta – nu blir poddarna tv-serier
Sandra Wejbro: ”Homecoming” är en del av en större trend
När Julia Roberts tog steget från film till tv var det för huvudrollen i en serie baserad på en podcast, den psykologiska thrillern Homecoming (Amazon prime video) som släpptes förra veckan. Som seriens producent har hon samlat ihop ett dreamteam bestående av regissören Sam Esmail (Mr Robot) och skådespelare som Sissy Spacek, Bobby Cannavale och Dermot Mulroney.
För podcastföretaget Gimlet är det naturligtvis en triumf. I slutet av 2016 lanserade de Homecoming som sin första stora satsning på fiktion, då med en uppsättning andra Hollywoodstjärnor i rollerna. Tv-serien följer podden nära, ibland ned till samma repliker, även om skaparna Eli Horowitz och Micah Bloomberg utlovat överraskningar. Just denna trohet mot originalet gör att tv-serien ibland haltar, då ljudillustrationerna känns onödigt övertydliga ovanpå bilderna.
”Homecoming” är inte den första podd som tar steget in i tv-rutan, men den hittills största. Den är också del i en större trend. Mest omtalad är true crime-succén Dirty John, om charmören och lurendrejaren John Meehan, som blir tv-serie med Connie Britton och Eric Bana i huvudrollerna. HBO gör dokumentärserie av Serials första säsong, medan tv-kanalen FX ska filmatisera både Crimetown och skräckserien Night vale. I Sverige har trevande försök gjorts bland annat med Nils Bergmans (Rättegångspodden) svajiga Arbogafallet (SVT).
Resurserna är mer begränsade än i USA, men tv-skapare borde även här kunna hitta inspiration i poddvärlden. Kanske i en intervjuform som Fördomspoddens, i granskningar eller om jag får drömma fritt: en tv-serie baserad på femte säsongen av Spår, om sprängningen av restaurang Fontainebleau 1982. Det kokainstinna 80-talets Stockholm med ljusskygga lirare och bra musik (Adolphson & Falks Blinkar Blå!) skulle göra sig bra som drama. Dessutom vore det skönt om någon kan fantisera fram den lösning på mysteriet som podden frustrerande nog aldrig fann.