Marit Paulsen gör en Obama

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-23

VALFILM Så här i valrörelsen vill alla vara Obama: sociala medier, liksom. De unga gillar Youtube, ba.

Därför kan man hänga med Moderaternas EU-valledare Per Schlingmann in i ”Europas mest miljövänliga valstuga”. 261 personer har gjort det. Sex minuter långa Frågor och svar med Kristdemokraterna, del 1 har visats 20 gånger.

Vänsterpartiets Eva-Britt Svensson behandlar dagligen olika EU-frågor. Med skrapande mikrofon står hon på en grön äng. I Socialdemokraternas mest populära klipp berättar Mona Sahlin att nu satsar S på Youtube. Miljöpartiet försöker skoja till det med EU-teater. Det är bara humorn som fattas. Endast Folkpartiet sticker ut hakan lite i sina Marit-reklamfilmer.

Det mest utmärkande för partiernas satsning på nya medier är röran av material av vitt skiftande kvalitet. Och de ofta extremt låga visningssiffrorna. Den som hoppas på en svensk Obama-effekt borde kanske fundera lite mer på innehåll.

Skolfrökenundervisning är kanske inte bästa sättet att engagera helt enkelt.

Det är mer mat och sprit än vi ska förändra världen över flera av EU-kampanjerna. ”Gå och rösta du med” verkar inte träffa i hjärtat på samma sätt som ”Yes, we can”.

Ira Mallik

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.