Skydda Ship to Gaza, Bildt

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-22

Ship to Gaza-fartyget Sofia är en av många båtar som seglar mot Gaza.

Israeliska företrädare har förklarat att man kommer att stoppa Ship to Gaza. Om så behövs med militära medel.

I februari 1988 tillbringade jag, tillsammans med bland andra Björn Afzelius, en vecka i Aten för att delta i ett liknande fredsprojekt. 130 palestinier skulle ”återvända” till Israel med stark utländsk eskort genom att åka båt till Haifa. Aten surrade av rykten om israeliska hot, men västjournalisterna avfärdade alla tankar på att israelerna skulle kunna ta till våld.

En kväll publicerade den cypriotiska tidningen Cyprus Mail en notis om att färjan Sol Phryne hade sålts till tre företrädare för al-Fatah. Dagen efter blev de mördade av en bomb som exploderade när de vred om tändningsnyckeln i sin bil. En dag senare förstördes Sol Phryne genom en explosion under vattenlinjen. Tre timmar därefter yttrade dåvarande försvarsminister Rabin: ”Den israeliska staten har bestämt att det är dess plikt att hindra PLO från att nå sina syften och vi kommer att lyckas med det genom alla medel som står till vårt förfogande”.

Frågan är inte om Israel kommer att stoppa Ship to Gaza, utan när och hur? Henning Mankell och övriga ombord riskerar tveklöst sina liv för palestiniernas sak.

Irlands ambassadör Briefne O’Reilly har krävt att Israel skall garantera deltagarnas säkerhet och möjliggöra säker ”leverans av de humanitära förnödenheterna”. Från Sveriges ambassadör, Elisabet Borsiin Bonnier, har inget liknande avhörts. Vilka signaler har Carl Bildt skickat till Israel?

Per Gahrton

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.