Det liknar propaganda
Frankrikes nya president syns mest på Facebook
Den 14 juli vägrade Frankrikes president Emmanuel Macron att ge den traditionella nationaldagsintervjun eftersom han anser att hans idéer är för ”komplexa” för att uttryckas i ett sådant sammanhang. Förmodligen var det bara en ursäkt för att undslippa jobbiga frågor, han vill ju helst upprätthålla en putsad fasad.
Macron använde sig av alla möjliga mediekontakter för att skapa en gynnsam bild av sig själv under sin kampanj. Som president fortsätter han på samma spår. Kommunikationsbyrån Best Image har fått det exklusiva uppdraget att följa familjen Macron och visa upp glättiga bilder på Emmanuel och Brigitte.
I övrigt är president Macron sluten, bestämd, auktoritär. Han viftar bort alla skandaler som följt efter den 7 maj, nu senast sin egen inblandning i ett alltför kostsamt jippo som anordnades 2016 i Las Vegas av det statligt finansierade organet Business France.
Macron använder sig däremot flitigt av facebook-live-sändningar. Enligt flera franska tidningar så vill LREM också starta en egen mediekanal, direktstyrd inifrån Elyséepalatset. Macron ska dessutom ha uppmanat sina nykläckta parlamentsledamöter (varav många är unga och politiskt oerfarna) att inte ge intervjuer. Medarbetarna väljer att hålla tyst och vara sin ”Jupiter” trogen.
Vad Macron struntar i är att utan transparens riskerar man att hamna i något som snarare liknar propaganda än ett öppet demokratiskt samhälle.