Konstbråk om Zidanes skallning

PARIS Sedan några veckor tronar den fem meter höga bronsstatyn Coup de tête (ungefär ”Skallning”) utanför entrén till konstmuseet Centre Pompidou i Paris.

Det är skulptören Adel Abdessemed som avbildat ögonblicket under VM-finalen i fotboll 2006 då Frankrikes Zinedine Zidane satte huvudet hårt i bröstet på motståndaren Marco Materazzi, för att bli utvisad och få se Italien vinna matchen på straffar.

– Det här går på tvärs med traditionen att avbilda hjältar i segerns ögonblick, det är en hyllning till nederlaget. Zidanes blick på marken påminner oss om Adams när han jagas ut ur paradiset, förklarade curatorn Philippe Alain Michaud vid avtäckningen.

Fotbollsfrankrikes reaktioner lät inte vänta på sig. Och de hade väldigt liten förståelse för de bibliska konnotationerna.

I veckan författade presidenter för trettio olika fotbollsklubbar ett öppet brev till Zinedine Zidane där man bad honom att som ”före detta mästare, framtida tränare, man och framför allt pappa” ta avstånd från skulpturen och få den avlägsnad. De anser att Abdessemed för att provocera valt att inte fokusera på Zidanes talang och alla positiva minnen han bjudit fransmännen på.

Centre Pompidous chef Alain Seban förklarade sig i sin tur chockad över kravet och förkastade det som ”ett försök till konstnärlig censur”.

I veckan har debatten gått hög och snart sagt alla konstnärliga och idrottsliga stämmor har hörts. Men en saknas. Den störste bollkonstnären i fransk historia gör precis som vid spekulationerna om vad som fick honom att totalt tappa fattningen under VM-finalen 2006. Han håller tyst.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.