Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tore, Tor

Slutreplik: Tobé borde ta del av aktuell forskning

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2013-02-28

Slutreplik i debatten om betyg från årskurs 3

Tomas Tobé gör vad han kan för att få förslaget om tidiga betyg att framstå som harmlöst och oron överdriven. Det är inte lugnande. Tvärtom. Frågan hur ett ökat fokus på betyg bidrar till att stimulera elevers lärande besvaras fortfarande inte. På vilken grund vilar Moderaternas förslag?

En sammanställning av aktuell forskning kring lärande och bedömning har gjorts av professor Christian Lundahl. Vi förstår av Tobés svar att han ännu inte tagit del av den. Där framgår att yttre motivatorer, vilket betyg förväntas vara, inte har någon positiv inverkan på den typ av prestationer som vårt samhälle är i behov av. Tvärtom minskar de förmågan till problemlösning och kreativt tänkande. Barn utvecklas i olika takt och genom tidig betygsättning riskerar många barn att få en bild av sig själva som dåliga i skolan enbart för att de ännu inte nått lika långt som andra i sin mognad.

Vi utger oss inte för att vara experter på betyg. Däremot vill vi lyfta fram barns upplevelser till den nivå där beslut fattas. Beslutsfattare med makt att påverka barns vardag och framtid bör vara insatta i aktuell forskning i de frågor man beslutar om. Vi kräver en partipolitiskt oberoende konsekvensanalys av hur förslagen påverkar alla våra barns utveckling och lärande.

Helena Stenmark, psykolog

Erik Anderson, psykolog

Stephan Stenmark, läkare

Linda Sundberg, psykolog

Jenny Norlander, psykolog

Ann Lindqvist Åstot, läkare

Anna Höglund, psykolog

Följ ämnen i artikeln