Löser tidigare betyg skolans problem?

Alliansens skolutspel om betyg i fjärde klass har attackerats både från lärarfack, forskare och oppositionspolitiker.

I kvällens "20 minuter" möter den kritiska rektorn Lina Axelsson Kihlblom folkpartiets Fredrik Malm.

– Det feg politik. Kosmetika som inte hjälper på djupet, säger hon.

I dag gick alliansen med utbildningsminister Jan Björklund i spetsen ut och meddelade att man vill börja ge betyg till elever redan i fjärde klass. Folkpartiet föreslog detta redan 2012 men nu har Jan Björklund fått med sig allianskollegorna. Men kritiken har inte låtit vänta på sig. Lärarförbundet tycker att regeringen återigen fokuserar på en "detaljfråga". Forskaren Alli Klapp från Columbia university sågade förslaget i en intervju i DN och socialdemokraternas Ibrahim Baylan var inte heller imponerad.

"Tidiga betyg stigmatiserar"

Enligt Lina Axelsson Kihlblom, rektor på Ronnaskolan i Södertälje kommer reformen varken att öka elevernas kunskap eller måluppfyllelse.

– Barn som tidigt får till exempel F kommer att tappa motivationen. Det är stigmatiserande, säger hon.

Den teorin håller inte Fredrik Malm (M) alls med om.

– Jag tror det funkar som på en arbetsplats, man vill ha feedback och veta vad man kan göra för att förbättra sig. Det behövs bättre uppföljning, säger han.

"Vi sätter betyg för sent"

Lina Axelsson Kihlblom menar att förslaget är missriktat och meningslöst och att skolan måste förändras på ett mycket mer djupgående sätt.

– Det är det fria skolvalet, kommunstyrningen och segregeringen som orsakat skolans problem. Man måste börja titta på undervisningen, säger hon.

Även Fredrik Malm håller med om att betygsreformen inte är hela lösningen.

– Det är ingen mirakellösning, det är en del av flera åtgärder vi vill se. Men i Sverige sätter vi betyg väldigt sent jämfört med andra länder så det är fel att döma ut förslaget på förhand, säger han.