Låt motorcyklar köra i bussfilen

Moderaterna: Lär av Norge – där funkar det

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-07-14 06.00

Moderaterna vill göra det möjligt för motorcyklar att köra i bussfil. I dag är utgångspunkten att det är förbjudet, om inte är skyltat att det är uttryckligen tillåtet att köra i bussfilen, skriver Maria Stockhaus, Michaela Fletcher och Stina Lundgren.

DEBATT. Sommaren är den period av året när det antalet motorcyklar på vägarna är som störst. Det är lätt att förstå. Utöver känslan av frihet är motorcykeln också ett bekvämt sätt att ta sig fram i trafiken.

Men det finns fortfarande förbättringar att göra för att underlätta motorcykelåkandet.

 

Motorcykeln är på många sätt ett praktiskt fordon. I juni fanns ungefär 337 000 registrerade motorcyklar i Sverige. Dessutom finns omkring 200 000 motorcyklar ytterligare som är avställda eller avregistrerade.

Att köra motorcykel är en folkrörelse.

 

Moderaterna vill göra det möjligt för motorcyklar att köra i bussfil. I dag är utgångspunkten att det är förbjudet, om inte är skyltat att det är uttryckligen tillåtet att köra i bussfilen.

I Norge är det tvärtom, där är utgångspunkten att det tillåtet att köra i bussfilen om det inte är skyltat att det är förbjudet. Sverige bör utreda hur en motsvarande modell kan införas i Sverige.

En annan punkt som kan förenkla för motorcykelförare är att se över parkeringsregler

En annan punkt som kan förenkla för motorcykelförare är att se över parkeringsregler. I mångt och mycket är detta en kommunal fråga, vilket också visar sig i tillämpningen.

Vissa kommuner tillåter att flera motorcyklar parkerar i en och samma parkeringsruta (för bil) och att varje fordonsägare måste betala parkeringsavgift. Andra kommuner har helt fri parkering för motorcyklar.

Varje kommun fattar sina egna beslut – och så ska det vara – men med detta sagt bör det vara möjligt att harmonisera sina regler med grannkommunen, särskilt i kommuner runt storstäderna.

 

Innan man får köra sin motorcykel i bussfil eller parkera i en bilruta, så krävs ett körkort av A-klass. Också här finns det utrymme för förbättringar.

Andelen kvinnor som klarar uppkörningen är lägre än för män, trots att andelen kvinnor i högre grad klarar teoriprovet än män samt tar fler körlektioner. VTI konstaterade i en rapport 2015 samma fenomen och att detta berodde på att kvinnor klarade manövreringens lågfartsdel betydligt sämre än män. Däremot klarade kvinnorna andra moment lika bra eller bättre.

Men skillnaden består även i dag, även om den är något mindre, och det kan finnas skäl för lämplig myndighet att titta på varför.

 

Vi vill också utvärdera begränsningen på max fem personer som en handledare får handleda. 

I dag ligger ”elever” kvar i fem år i systemet trots att de tagit körkort. Det har inneburit att det är brist på handledare för de som vill ta mc-körkort. 

Sammanslutningen Bike Babes har lyft detta som ett stort problem när de försöker hjälpa till med handledning för andra kvinnor som vill ta mc-kort. Moderaterna ser problematiken men vi är samtidigt måna om ett välfungerande system som inte inbjuder till fusk.

 

Köra motorcykel i bussfil, enklare parkeringsregler, utreda varför kvinnor i lägre grad klarar godkänt på förarproven än män, samt utvärdera regler för handledare. Det är några av de punkter som Moderaterna vill se över för att mer och bättre motorcykelåkande.


Maria Stockhaus, riksdagsledamot, gruppledare i Trafikutskottet (M)
Michaela Fletcher, kommunstyrelsens ordförande Österåker (M), mc-åkare
Stina Lundgren, kommunstyrelsens ordförande Botkyrka (M), mc-åkare

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln