Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Nej till trängselavgifter hindrar utvecklingen

I dag är sista dagen som trängselavgifter tas ut i Stockholm och försöket är i den delen avslutat. Som förtroendevalda i Stockholms fullmäktige för olika partier har vi ett särskilt ansvar att följa vad som hänt med Stockholm under denna tid. Vi har liksom de flesta som bor eller arbetar här själva upplevt en del förändringar, men vi har också följt den omfattande dokumentation som redovisats kring trafiken under försöket. När vi nu står inför folkomröstningen finns all anledning att vara tydlig med vad trängselavgifterna har visats sig kunna göra åt trängsel- och miljöproblemen i Stockholm. Diskussionen måste handla om Stockholms framtid, vilken utveckling vi vill ha och vilka åtgärder som behövs.

Försöket har visat att trängselavgifter medför 100 000 färre bilkörningar i Stockholm varje dag, att bilköerna i det närmaste halverats och att luftföroreningarna har minskat.

Trängselavgifter har alltså i praktiken visat sig vara ett mycket effektivt styrmedel just för minskad trängsel och bättre luft. Någon kanske invänder att det kan finnas andra åtgärder som man kan göra för att minska trängseln och förbättra luften, men i de underlag vi ser från trafikforskning och myndigheter har hittills ingen annan åtgärd visat lika god effekt. Och oavsett vad man tror att effekten blir av nya motorvägar så ligger en sådan åtgärd minst 15 år fram i tiden.

Trängseln på vägarna drabbar alla som någon gång kommer för sent till jobbet eller till hämtningen på dagis på grund av hopplösa bilköer, men det drabbar också hela stadens näringsliv som får stora merkostnader då leveransbilar och servicefordon sitter fast i köer eller sniglar sig fram i oändlighet.

Den ökande bilismen utgör också en av Stockholms största miljöproblem. Risken finns att små barn och äldre far direkt illa av luftföroreningar. Vi tycker det är oacceptabelt. Utan trängselavgifter kan ännu hårdare åtgärder behöva vidtas mot trafiken vilket försämrar för både lokalt näringsliv och tillgänglighet för boende.

Vi representerar olika partier och har mycket skilda uppfattningar om hur staden bäst ska styras. Men vi är eniga i att minskad trängsel och bättre luft är viktiga mål i Stockholm. Med ett nej till trängselavgifter blir det svårare att komma till rätta med problemen. Tänk på det stockholmare när ni i höst röstar om det i dag var sista dagen för trängselavgifter i Stockholm eller inte.