Regeringen sitter i fossilbolagens knä
Jonas Sjöstedt: Klimatrörelsen förtjänar hejarop, inte flygbränsle i ansiktet
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2019-10-11
DEBATT. Inom klimatpolitiken går en djup spricka. På den ena sidan står fossilindustrins hemliga hejarklack, som inför klimatåtgärder med ena handen och subventionerar fossilindustrin med andra. Där har vi regeringen, som i stället för att satsa på tågen, kraftigt vill bygga ut Arlanda flygplats.
Där har vi Centerpartiet, som säger sig vara högerns gröna röst, men som subventionerar diesel till lantbrukare och låter äganderätten stå över klimatnyttan i skogsbruket. Där har vi Liberalerna, som tror det går att fortsätta ungefär som vanligt, bara det blir några fler laddstolpar att ladda sin nyinköpta elbil i.
På den andra sidan står vi andra. Vi som vill utlysa ett nödläge för klimatet och vet att politiker måste fatta obekväma beslut. Vi som på allvar vill utmana de 100 bolag som står för 70 procent av världens utsläpp. Vi som omgående vill stoppa regeringens pågående fossilprojekt och tycker att allt annat är klimathyckleri.
Just nu väntar Preem på tillstånd att få bygga ut sitt raffinaderi i Lysekil. Ärendet ligger just nu på regeringens bord för beslut. Under tiden satsar företaget miljoner på en reklamkampanj som säger att just deras fossila produkt är bra för klimatet, trots att en utbyggnation skulle dubbla företagets utsläpp i Sverige och kraftigt öka Sveriges utsläpp. Där har Socialdemokraterna lokalt välkomnat Preems planer. Det är tillväxt framför allt och mot det står sig klimatet slätt.
Går vi till Stockholm verkar bilburna ensampendlare som inte orkar åka kollektivt vara den prioriterade målgruppen. I stället för att storskaligt satsa på att bygga ut kollektivtrafik och cykelbanor planeras ett massivt motorvägsbygge kallat Tvärförbindelse Södertörn.
Detta helt i strid med Naturvårdsverkets yttranden, som pekar på att ett motorvägsprojekt av den storleken skulle leda till ökat bilåkande och ökade utsläpp från motortrafiken. En målsättning som går helt i klinch med Parisavtalet och Sveriges målsättning att minska utsläppen från transporterna med 70 procent fram till 2030.
Och så har vi Arlanda. Trots att stora delar av allmänheten kraftigt dragit ner på sitt flygande verkar Stefan Löfven inte känna någon flygskam. Planen är fortsatt att kraftigt bygga ut flygplatsen och den långsiktiga målsättningen är att antalet flygresor ska öka från 26 miljoner till 70 miljoner per år.
Regeringen har också valt att lägga 250 miljoner i investeringsstöd för byggandet av en ny flygplats i Sälen, vilket ytterligare stimulerar ökat flygande. Utåt sett låter det förstås annorlunda, där är ministrarna ute och säger att flygandet måste minska. Än en gång går ord och handling inte ihop.
I går meddelade regeringen att den fossilgasterminal som byggs i Göteborg inte kommer att få ansluta sig till det svenska stamnätet och bädda för en storskalig import av fossilgas i flera decennier. Det är ett steg i rätt riktning, men inte nog. Det är dags för regeringen att helt slita sig från fossilbolagens förrädiskt trygga famn och sätta stopp för galenskaperna.
Klimatdemonstrationerna runt om i världen visar att samhället är redo för något annat än business as usual, där män i slips som tar SUV:en till Arlanda, åker gräddfil på bekostnad av oss andra. Klimatrörelsen förtjänar hejarop och politiska beslut, inte fossilgas och flygbränsle i ansiktet. Det är dags att regeringen inser det och lägger om sin politik.
Jonas Sjöstedt, partiledare Vänsterpartiet
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.
Gå med i vår opinionspanel du också
Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.