A-traktorer borde inte få finnas på vägarna
Trafikutbildarna: Vuxenvärlden måste ta ansvar
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2022-10-31
DEBATT. Den första november lämnar Transportstyrelsen sitt åtgärdsförslag om A-traktorer som förväntas innehålla vissa regelskärpningar.
Sveriges Trafikutbildares riksförbund, STR, ifrågasätter varför A-traktorer överhuvudtaget finns på svenska vägar. Redan 1975 försökte dåvarande Trafiksäkerhetsverket fasa ut dessa fordon, men vek sig för protester.
Vi bör fråga oss om dessa fordon verkligen behövs i dag? Både EPA- och A-traktorer är en märklig konsekvens av både ett förlegat behov från andra världskriget och ett undantag från EU-direktiv.
År 2022 borde det gå att möta unga människors transportbehov på ett säkrare och mer miljövänligt sätt, både för dem själva och för omgivningen.
Sverige är unikt i Europa med att tillåta A-traktorer. Detta skapar ytterligare en risk, eftersom vi har både person- och transportbilsförare från andra länder som saknar vana vid dessa avvikande fordon.
Dessutom skickar tillåtandet av fordonstypen felaktiga signaler i relation till Sveriges högt ställda ambitioner på trafiksäkerhetsområdet och i Nollvisionen.
I nuläget med drygt 50 000 A-traktorer och en negativ olycksutveckling måste det till krafttag för att få stopp på olyckorna.
Vi får inte glömma att det är 15-åringar som släpps ut i trafiken. Vuxenvärlden och samhället måste ta ett större ansvar.
FN:s barnkonvention som är lag i Sverige, innebär att barn har rätt till god hälsa (artikel 24) och även till utbildning (artikel 28). STR ställer sig frågande till om dessa artiklars avsikter uppfylls med nuvarande regelverk.
I praktiken anser STR att utvecklingen kring epa-, A-traktorer och mopedbilar är en smygsänkning av körkortsåldern. Den har genomförts utan konsekvensanalys för trafiksäkerhetseffekterna i allmänhet och förarutbildningssystemet i synnerhet.
Till exempel borde införandet av nuvarande regelverk ha föregåtts av en konsekvensanalys av hur personbilskörkortet påverkas när 15-åringar tillåts att under minst tre år grundlägga felbeteenden i trafiken. Vi bör fundera över hur trafiklärare ska kunna påverka dessa felbeteenden - om de ens ges möjlighet - när det är dags för personbilskörkort.
Om A-traktorer nödvändigtvis ska vara kvar på vägarna finns en rad säkerhetsåtgärder som bör införas:
- Harmonisering av hastigheter så att både mopedbil och A-traktor går i exempelvis 40 km/h.
- Begränsad vikt för att göra det omöjligt att köra för stora fordon.
- Bälteskrav.
- Vinterdäck.
- Spärr mot manipulationen av fordonen – höga hastigheter skapar allvarliga olyckor.
Det är dessutom dags att komplettera AM-utbildningen med en riktad utbildning för fyra hjul. Till exempel introduktionsutbildning för föräldrar till A-traktorförarna och deras barn. Denna utbildning finns för personbil sedan 2006 och har bidragit till att övningskörningsolyckorna halverats.
Även en grundläggande riskutbildning bör övervägas.
STR väntar med spänning på Transportstyrelsens utredningsrapport. Den innehåller förhoppningsvis en seriös och djup analys kring vad som har hänt och myndighetens eget ansvar för denna utveckling.
Förhoppningsvis också åtgärder och förändringar med ett helhetsperspektiv kring både trafiksäkerhet och ungdomars mobilitet.
Benny Gunnarsson, förbundsordförande STR
CHATTA: Borde A-traktorerna förbjudas?
Denna chatt är stängd.
Nu stänger vi chatten för den här gången. Tacka alla ni som var med och tyckte till!
A traktor är ett hjälp medel för ungdomar som ska komma från och till skolan eller till jobb men vill regeringen ha mer kaos på vägarna att ungdomar kommer strejka jag kan ta kontakt med folk som kör atraktor och epa att vi kan köra långsamare och köras i bred varför hänga er upp på a traktor folk så som ni gör
Då kan ni gå på alla bilister och lastbilen som tränger av en från vägen och kastar saker på ens bil och de ena och de andra med mm jag är en a traktor förare och vi kan träffas och få införjuv av mig om aftorn bladet vill 0762413511 hör gärna av er aftonbladet
Dennis gunnesson31 okt 2022Ni gnäller mycket på eporna men inte mopedbilarna
Olle31 okt 2022Det största problemet är alla omogna vuxna som kör om Eporna som idioter.
Det är nog samma personer som ligger klistrade i häcken på bilar med Övningskörnings-skylten i bakrutan.
Skärp er!
Arga mamman31 okt 2022Förutom att nästan alla manipulerar strypningen kör de runt med dekaler fulla framrutan, lampor på instrumentbrädan och annat ofog som inte har i trafiken att göra. Lever om nåt hemskt gör många också. Vissa ryker så in i böveln att de inte borde få startas. Nä bort med skiten, från våra vägar.
Magnus31 okt 2022
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.