Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Förneka inte vikten av kristendomen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-10-20

Det gläder mig att kristendomen även i fortsättningen kommer ha en särställning i skolans religionsundervisning. Skolverkets förslag att likställa de fem världsreligionerna blir därmed inte verklighet. Svenska elever kommer även i framtiden att få lära sig mest om den religion som haft störst inverkan på vårt samhälle.

Men alla är inte lika glada. Exempelvis menar ledande företrädare för oppositionen att beslutet skickar signaler om att kristendomen är mer värd än andra religioner. De verkar även mena att regeringen alltid måste följa Skolverkets råd. På båda dessa punkter har de fel.

För det första är det vi folkvalda som fattar beslut om hur lagar och förordningar ska utformas – inte myndigheter eller experter.

För det andra är det ingen som hävdar att kristendomen skulle vara bättre eller finare. Men det går inte att bortse från att kristendomen, som ingen annan religion, har spelat en mycket viktig roll i Sverige. I tusen år har kristendomen haft stort inflytande över hur våra lagar är konstruerade, vilka helgdagar vi är lediga och hur många av våra traditioner ser ut.

Väldigt få tycker att det är konstigt att vi på historie- och samhällskunskapslektionerna läser mer om vår historia och vårt svenska styrelseskick i stället för övriga länders historia och styrelseskick.

Men, frågar då vän av ordning, kan vi inte fördjupa oss även i de andra världsreligionerna i samma utsträckning som i kristendomen? Folk från många olika kulturer lever ju faktiskt i Sverige. Jo, men det är en fråga om tid. En elev har i dag cirka 200 religionslektioner totalt under sin skoltid. Om alla religioner skulle få samma utrymme som kristendomen skulle det ta väldigt mycket mer tid. Tänk bara på undervisningen om varför vi firar jul. Det skulle inte fungera att lägga samma tid på exempelvis hinduismens eller buddhismens traditioner. Vi måste helt enkelt prioritera.

Dessa prioriteringar har inte några förlorare utan är något som gynnar alla elever. Elever med rötter i andra kulturer vinner på att skolan fokuserar på varför vårt land och vår kultur fungerar på ett visst sätt. Men också för att det är lättare för oss som bor i Sverige att acceptera och känna oss trygga med andra kulturer om vi har kunskap om vår egen.

Kristendomen har under tusen år varit med och format vårt land och vår kultur, varför skulle vi förneka det 2010?

Margareta Pålsson
Riksdagsledamot (M)
Utbildningsutskottets ordförande

Följ ämnen i artikeln