Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Manipulerad mat – och lurade konsumenter?

Per Stenström: Dags att producenterna tar sitt ansvar

Debatten om svenskarnas ohälsa pågår för fullt och det finns det goda skäl till. Att folk äter ohälsosamt och rör på sig för lite är mycket oroande. Men sättet att tackla problematiken följer ingen enkel logik och frågetecknen blir allt fler.

I medierna hetsas vi att pröva nya dieter varje vecka, samtidigt som allt tyder på att skräpmaten säljer bättre än någonsin. Svensken tränar som aldrig förr, men blir paradoxalt nog bara fetare.

Något har helt klart gått galet när hela landet tycks lida av en konstant matneuros. Medierna har ett stort ansvar, men det är för enkelt att bara skylla på dem. Det är i dag viktigare än någonsin att alla seriösa livsmedelsproducenter aktivt börjar ta ansvar för en sund och hållbar matkultur med en nyanserad syn på kost, hälsa och livets goda.

Så vad gör landets livsmedelsproducenter åt saken? Funderar över hur man kan bidra till en sundare matkultur? Drar sitt strå till stacken för att skapa ett mindre hysteriskt tonläge? Glöm det.

Att äta varierat och gott och i mindre mängd i kombination med motion så att vi håller i gång energiförbrukningen har också i allt högre utsträckning blivit ett individuellt ansvar. Det kan vara tufft nog för många. Men hjälper vi verkligen konsumenten med en allt mer förvirrande märkningsflora av våra livsmedel?

En förment vilja att måna om konsumenters hälsa tar sig i stället allt mer bisarra uttryck. En flod av drycker där sötningsmedel ersätter socker. Ett överflöd av artificiellt sockrade mejerivaror med fetthalter från 0,5 ner till 0,01 procent. Lightprodukter och lightlightprodukter. Vad blir nästa nivå?

Irrelevanta och därmed vilseledande uppgifter om fetthalter är legio. Livsmedel iklädes en inbillad ”hälsosam” skrud. Det handlar i själva verket om ett manipulerande av våra livsmedel – och frågan är om inte konsumenterna utsätts för ett slags manipulation de också.

Snabba och enkla lösningar, den förrädiskt lockande känslan av att ha kakan och äta den – bildligt och bokstavligen. Klart att det fungerar kortsiktigt. Här finns pengar att tjäna på folks rädsla och den allmänna förvirring som skapas hos konsumenten som kryssar mellan alla hälsolarm, dieter, lightprodukter och bantningstips.

Det är vårt ansvar att vara ärliga och tydliga i vår kommunikation. Annars sviker vi konsumenten, som till syvende och sist är beroende av vår goda vilja.