Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Befria mobilen

Utvecklingen av mobila tjänster går snabbt. Här skrotas redan mobiltelefoner som bara är ett par år gamla. I framtiden kommer din mobil att kunna utföra massor av nya tjänster. Men vem ska bestämma vilka?

Vem ska fylla din mobil med innehåll?

I dag bestämmer ensidigt Telia, Europolitan och Comviq detta. Det är som om innehållet på internet skulle bestämmas av dem som levererar din uppkoppling.

På måndag träffar en ny organisation biträdande näringsminister Mona Sahlin för att kräva ändring.

Organisationen består av Sveriges ledande leverantörer av mobila tjänster, i dag skriver de på Aftonbladet Debatt.

Sverige är en av de mest framstående nationerna inom mobil kommunikation. De svenska konsumenterna har alltså all rätt att förvänta sig världens bästa marknad för mobila tjänster. Förutsättningarna kunde inte vara bättre. Men verkligheten är en annan. Telias tidigare monopolställning sätter fortfarande tydliga spår på marknaden.

På den svenska mobiltelefonmarknaden finns i dagsläget tre dominerande aktörer: Telia, Europolitan och Tele2. Av regeringen har de fått licenser för att bygga mobiltelenät i Sverige. De äger därmed ensamt den grundläggande förutsättningen – de mobila näten – till att det överhuvudtaget finns en mobilmarknad. Konsumenterna har därför rätt att kräva att operatörerna verkar för att spelreglerna för trafiken i näten är så utformade att en sund konkurrens upprätthålls på marknaden.

Så är det inte i dagsläget.

Personerna bakom denna artikel representerar företag som utvecklar och levererar mobila innehållstjänster. Vi är oberoende och står fria i förhållande till operatörerna. Vi kan inte stillatigande se hur de tre teleoperatörerna dikterar villkoren på den svenska telemarknaden.

Tjänsterna spelar en nyckelroll på den framtida mobiltelemarknaden. Mobiltelefonerna blir snart vår egen personliga hjälpreda. Många mobila tjänster förenklar vardagen. Via mobiltelefonen kommer vi att sköta bankärenden, skicka bilder, hämta information på internet och inte minst kommunicera genom text- och bildmeddelanden.

Möjligheten att kunna erbjuda sådana tjänster är huvudanledningen för operatörerna att investera i den nya generationens mobiltelesystem, 3G.

Till skillnad från många andra länder fördelades de svenska 3G-licenserna genom en så kallad skönhetstävling. I praktiken innebär det att staten och skattebetalarna subventionerar utbyggnaden av den tredje generationens mobiltelefoni med de cirka 20 miljarder en försäljning av licenserna torde ha givit. Också därför har skattebetalarna rätt att kräva att operatörerna medverkar till en marknad som ger konsumenten största möjliga utbyte och nytta.

Inte minst med tanke på vad riksdag och regering beslutat är därför statsägda Telias inställning förvånande. Telias vd, Marianne Nivert, har klart deklarerat sitt ointresse för att öppna dörren för oberoende innehållsleverantörer.

De oberoende tjänsteleverantörerna är små företag med begränsade möjligheter att påverka var för sig. Därför går vi nu samman i en branschorganisation – MORGAN. Med den som bas vill vi ta initiativet till en bättre samverkan på mobiltelemarknaden. Det kan inte vara meningen att tre dominerande aktörer ska diktera villkoren på marknaden.

På tre områden är ett snabbt agerande särskilt betydelsefullt för att förbättra konkurrenssituationen.

1 Sverige måste påskynda övergången från monopolmarknad till fungerande konkurrens. För det krävs att Post- och Telestyrelsen (PTS) har ett tydligt och kraftfullt mandat.

2 Dialogen mellan parterna på marknaden måste bli bättre.

3 Teleoperatörerna måste förändra sitt synsätt och anpassa sig till en marknad med helt nya förutsättningar. De svenska konsumenterna måste få möjlighet att fritt välja bland mobila tjänster.

I Sverige är det teleoperatörerna som dikterar villkoren för utvecklingen. Över hälften av det som kunden betalar för mobila tjänster levererade av oberoende leverantörer hamnar som ren vinst direkt i operatörens ficka. Det är inte rimligt.

För de mobila tjänsteleverantörernas organisation – MORGAN:

Hördur Bender vd, Schibsted Telecom & Inpoc, Pål Bruuvd, Scandinavia Online Passagen, Robin Rutili vd, Mobilehits,

Anders Blennermark vd, Mobileopinion,

Mathias Berg marknadschef, mBlox,

Victor Dahlborg marknadschef, iobox, Sofia Wingren tf vd, Biip Sverige AB,

Stefan Cars , vice vd, Globalwire Communications, Tomas Rudenstam styrelseordförande, Redcyber AB, Mikael Petrykowski vd, Infrasoft