Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Lennart, Leonard

Systemets nya system hotar spritmonopolet

Åtgärden drabbar dem själva Livsmedelshandlaren Harry Franzén kämpade länge för att upphäva det svenska alkoholmonopolet och åtalades då han sålde vin i sin butik. Nu hotar Systembolaget sitt eget monopol genom att införa ett mindre sortiment.

1998 var

Systembolagets monopol uppe i EU-domstolen och det var mycket nära en fällande dom på grund av att vissa leverantörer missgynnades av monopolet. Systembolaget klarade sig undan med blotta förskräckelsen eftersom det breda sortimentet imponerade på EU:s bedömare.

När Systembolaget nu inför ett nytt och mindre sortiment blir det återigen tydligt att spritmonopolet är en omöjlig ekvation. Systembolaget försöker med det mindre sortimentet vara effektivt och vinstdrivande samtidigt som man av EU tvingas vara konkurrensneutralt, alltså ge alla importörer av vin och sprit samma chans att komma in i sortimentet. Det är ungefär lika logiskt som om någon skulle kalla sig för kapitalist-kommunist.

Systembolaget har en så stor tilltro till det egna systemets förträfflighet att de inte inser det orimliga i att inte ge alla samma chans till bolagets butiker. Tvärtom så tycker inköpschefen Barbro Ström att det nya systemet med ett mindre utbud som styrs centralt utgör mindre risk för diskriminering, eftersom den centrala styrningen är mer konkurrensneutral än de lokala butikschefernas urval.

Att reglerna om konkurrensneutralitet följs är livsviktigt för Systembolaget. I bolagets policy står att det är en ”fråga om överlevnad”. Om reglerna bryts kan Systembolaget säga adjö till sin unika position eftersom EU då skulle dra in Systembolagets detaljhandelsmonopol. Detta skulle vara dödsstöten för den svenska alkoholpolitiken.

Vilka är det då som sitter på Systembolagets huvudkontor i Stockholm och är så neutrala att ingen produkt favoriseras? Jo, det är nio tjänstemän på bolagets sortimentsenhet som bestämmer vad hela svenska folket ska dricka. Dessa nio byråkrater, fyra inköpare och fem kategoriansvariga, går varje år igenom cirka 20 000 offerter på produkter som vill in i Systembolagets sortiment. Och med den föreslagna större centrala styrningen så ökar belastningen på Systembolagets nio inköpare som i dag har mer än 2000 produkter var att ta ställning till varje år.

Vid Sveriges inträde i EU tvingades Systembolaget till en kompromiss för att få fortsätta existera: för att få behålla statens försäljningsmonopol var man tvungen att släppa importmonopolet. Plötsligt var det fritt för vanliga företag att börja importera alkoholhaltiga drycker. Marknaden växte från en importör, Vin&Sprit, till dagens cirka 300.

För en vin- och/eller spritimportör är det livsviktigt att få en plats i Systembolagets ordinarie sortiment. Det är i dag i princip det enda sättet att överleva i branschen eftersom man då får tillgång till en av världens största inköpare av vin och sprit som förra året hade en total försäljning på mer än 295 miljoner liter alkoholhaltiga drycker. Övriga medel att göra sin produkt synlig genom exempelvis marknadsföring är ju som bekant förbjudna i Sverige.

Redan i dag finns ett stort missnöje med Systembolaget hos importörerna. Förra året visade en undersökning av TV4:s Kalla Fakta att tre fjärdedelar av vin- och spritimportörerna som har haft kontakt med Systembolaget anser att Systembolaget inte lever upp till kravet att behandla alla lika.

Det finns även en tydlig uppdelning bland de 300 företag som sysslar med att importera öl, vin eller sprit. De stora företagen som har gott om produkter på Systembolaget och fina relationer till dess inköpare slår vakt om dagens system. I dessa företag jobbar flera före detta Systembolagsanställda med god insikt i systemet. För de små importörerna är verkligheten en annan. De är frustrerade eftersom de inte upplever sig ha en rättvis chans att ta sig in i Systembolagets drygt fyrahundra butiker. Branschen i stort är, enligt samma TV4-enkät, övertygad om att små, okända importörer konsekvent missgynnas. Eller som en liten anonym importör valde att utrycka det:

”Systembolaget står i dag för den största delen av försäljningsmarknaden i Sverige. Och bränner man sina skepp gentemot den stora draken kan man glömma att komma in på marknaden framöver. Så enkelt är det.”

När Systembolaget nu inför nya sortimentsregler med en gemensam basmodul för alla butiker kommer det att gynna storsäljare och etablerade märken. Alltså kommer de stora leverantörerna att fortsätta ha Systembolaget som sitt självspelande piano medan de små får ännu svårare att ta sig in i monopolet.

EU-kommissionen säger att den inte kommer att agera så länge Systembolaget behandlar alla importörer likadant. Frågan är vilken av dom små vin- och spritimportörerna som blir nästa Harry Franzén och tar bolaget till domstol för att bevisa motsatsen.