Stora delar av Sverige behöver sina bilar, S
Slutreplik från flera moderata riksdagsledamöter om trafik och miljö
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Uppdaterad 2017-12-18 | Publicerad 2017-12-15
I infrastrukturminister Tomas Eneroths replik inleder han med att kalla Moderaternas syn på miljözoner för ett försök att skapa oro bland bilägare. I ljuset av att det är ett av regeringspartierna och inte Moderaterna som öppnat för att införa miljözoner redan år 2020 känns det en smula märkligt. Det är Eneroths regering som skapar oro och osäkerhet, inte Moderaterna.
Vi tycker att även ministern och hans regering borde ha mer respekt för folks privatekonomi och i stället arbeta för en långsiktig och ansvarsfull omställning som inte slår undan benen på vanligt folk.
Vi moderater vill kombinera en modern miljöpolitik och insatser för exempelvis förbättrad luftkvalitet med långsiktighet och respekt för hur vanliga människors privatekonomi ser ut. Bilen är en stor investering och i stora delar av landet är vi helt beroende av den.
Regeringen har redan höjt skatten på diesel och bensin, försämrat reseavdraget och höjt fordonsskatten. Nu vill de dessutom stressa fram omfattande begränsningar av möjligheten att använda bilen i våra städer. Regeringen skapar oro hos landets bilägare. Vi vill i stället minska oron genom att skapa förutsägbarhet och långsiktighet för landets alla bilägare.
Edward Riedl, riksdagsledamot Västerbotten (M)
Carl-Oskar Bohlin, riksdagsledamot Dalarna (M)
Jenny Petersson, riksdagsledamot Halland (M)
Saila Quicklund, riksdagsledamot Jämtland (M)
Sten Bergheden, riksdagsledamot Skaraborg (M)
Boriana Åberg, riksdagsledamot Skåne (M)
Cecilie Tenfjord-Toftby, riksdagsledamot Västra Götaland (M)
Jesper Skalberg Karlsson, riksdagsledamot Gotland (M)
Lars Beckman, riksdagsledamot Gävleborg (M)