Superpedagogen: Betyg är inte viktigt

Betyg från fjärde klass visar att regeringen inte kan något om skolan.

Det menade Ronnaskolans rektor Lina Axelsson Kihlblom i kvällens "20 minuter".

– All forskning säger att betygsättning inte ökar kunskapen, det är en skitsak, sa hon.

Efter att alliansen presenterade sitt skolförslag tidigare i dag - att betyg ska sättas redan i årskurs fyra, jämfört med årskurs 6 som det är i dag, har en kritikstorm blossat upp. Från forskarhåll, lärarfacket och oppositionen.

I kvällens "20 minuter" mötte riksdagsledamoten Fredrik Malm (FP) rektorn Lina Axelsson Kihlblom på Ronnaskolan i Södertälje i en debatt.

"Betyg synliggör problem"

Fredrik Malm argumenterade för varför det är viktigt att börja med betyg tidigare.

– Vi är väldigt sena med betyg i Sverige. Och jag tror att vi måste höja ambitionerna och förväntningarna på eleverna. Tidiga betyg kan synliggöra problem så att man kan sätta in rätt stöd, sa han.

Men enligt Lina Axelsson Kihlblom så finns det en stor fara med att ge betyg till för små barn.

– Jag tror att barn kan få svårt att skilja på sin prestation, sitt betyg och sig själv, sa hon.

"Problemet är det fria skolvalet"

Dessutom menade hon att regeringens förslag är en detaljfråga som inte kommer att lösa de stora problemen.

Att betygen skulle vara oviktiga avfärdade Fredrik Malm.

– Det är ingen skitsak, det är jätteviktigt att eleverna får feedback. Dessutom är det här ett av våra kanske trettio förslag som syftar till att förändra skolan, sa Fredrik Malm.

Men detta köpte inte Lina Axelsson Kihlblom som fortsatte att hävda att regeringen duckar för de riktiga problemen, som segregationen till exempel.

– Det är trettio dekorationer på tårtan men grädden är fortfarande sur. Problemen med det fria skolvalet till exempel, som leder till att det finns fin- och fulskolor, den lyfter ni inte, sa hon.

Louca: Betyg inte så viktigt

Inne på samma linje, att betyg inte erbjuder någon lösning på skolans kris är superpedagogen Stavros Louca som medverkade i tv-serien Klass 9A och som arbetar som mattelärare i Rinkebyskolan.

– För mig är inte betyg så viktigt. Det viktigaste är att få läraren att känna sig som riktiga lärare. Höj deras löner till exempel, sa han.