”Unga tjejer är inte offer”

Att rasa över American Apparels kjolreklam är ren moralpanik.

Det tycker Quetzala Blanco som tycker att tjejer kan tänka själva.

– Det är vidrigt att utgå från att unga tjejer är offer. Att man inte ska kunna vara hur slynig man vill, sa hon i kvällens debatt i "20 minuter".

Under dagen har det twittrats högljutt om American Apparels nya reklam där en ung tjej böjer sig framåt så att trosorna syns under kjolen. I en intervju i tidningen Resumé intervjuades Genusfotografen Tomas Gunnarsson om bilden. Han säger bland annat att det är en "jävligt grov bild, nästan som en våldsam markering. Det ser ut som en flicka som tvingat vända sig om och böja sig fram".

"Låt min kropp vara"

Detta fick kulturjournalisten Therese Bohman att gå i taket. I en text i Expressen skriver hon att det är moralistiskt och förminskande att utgå från att "ingen tjej skulle stå så där frivilligt" och att det är slapphänt att kalla varje bild som anspelar på sexualitet för sexistisk.

I debatten medverkade Quetzala Blanco, journalist på Nyheter 24, och hon delar kritiken mot Genusfotografen.

– Det är vidrigt att utgå från att unga tjejer är offer. Varför ska tjejer skämmas över att man vill vara sexig. Hur kan man tolka in så här mycket i den här bilden. Låt min kropp vara, låt mig stå i en buske med rumpan bar, sa hon.

Men Annika Berner, programansvarig på Beckmans designhögskola tycker att det är viktigt att peka på sexismen i reklamen eftersom den påverkar unga människor.

"Man har ansvar när man gör reklam"

– När man gör reklam har man ett ansvar. Det här är en väldigt ung målgrupp. Och det är alltid kvinnorna som exponeras sexuellt. Och modellerna är inte alltid professionella utan kommer in från gatan. Jag tror inte alltid att det är ett medvetet val att posera på sådana här bilder, sa hon.

Men just den här synen är det som Quetzala Blanco tycker är fel.

– Femtonåriga tjejer kan ta egna beslut. Och man vill köpa hela drömmen. Alla som använder sin sexualitet är inte utnyttjade per se, sa hon.

Det höll även Annika Berner med om, men hon fortsatte att hävda att sexism i reklamen är ett verkligt problem som man måste jobba för att få bort.

– Vi lever i ett otroligt ojämställlt samhälle, därför är det viktigt att vi pratar om det här, sa hon.