Zupermodellen
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-10-01
Zlatan frontfigur i ny satsning - kommer att synas i hela Europa
Zlatan har hittills haft svårt att göra mål.
Men utanför planen är han glödhet.
På torsdag startar Nike en ny reklamkampanj - med Zlatan som frontfigur.
Nike gör allt för att ta in det försprång som Adidas har inom tillverkningen av fotbollsprodukter.
Sedan tidigare har spelare som Ronaldo, Robinho och Thiery Henry varit frontfigurer i olika kampanjer.
Nu är det Zlatan Ibrahimovics tur.
"Ett flaggskepp"
I Nikes nya kampanj som drar i gång på torsdag är det Zlatan som står i centrum.
- Det här är första gången Zlatan är med som flaggskepp i en stor internationell kampanj på det här sättet. Anledningen är att Zlatan passar in i vår profil.
- Han är teknisk, målfarlig och har en stark personlighet, säger Nikes nye marknadschef Fredrik Stenberg till Dagens Industri.
Kampanjen är Nikes största satsning i år och tanken är att Zlatan ska marknadsföra Europalanseringen av klädkollektionen Nike Pro.
I kampanjen poserar Zlatan bland annat i olika tajta underplagg, som är en del av den nya kollektionen.
Stor Europasatsning
- Zlatan har vi sponsrat i två och ett halvt år. Han var en Nike-spelare även under sin tid i Ajax, men när han gick till Juventus var det extra bra för oss, säger Fredrik Stenberg.
Och nu kommer Zlatan att synas över hela Europa.
- Det är en stor Europasatsning som kommer att gå i tv, utomhus, i butik och på internet, säger Stenberg.
Men hur mycket Zlatans avtal är värt vill Stenberg inte avslöja.
- Varje spelare har sitt individuella avtal. Men det handlar både om produkter och pengar mot att vi får använda dem i vår marknadsföring, säger han.
Spelar i guldskor
Samtidigt fortsätter Nike att marknadsföra sig genom andra stora fotbollsstjärnor.
Bland annat kommer Ronaldinho att spela med guldskor i kvällens match mot Real Zaragoza (se annan artikel).
Carl Johan Bjäreborn