Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Sigrid, Siri

”Kurva åtta har blivit mytomspunnen”

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-27

Många utmaningar väntar på den kuperade banan

Banan i Istanbul har blivit känd för att den körs motsols och den har sina speciella krav på förarna.

Här ger Viasats Formel 1-kommentator Janne Blomqvist sin analys inför Turkiets Grand Prix.

Felipe Massa har tre segrar på banan men Blomqvist är tveksam till om han har självförtroende nog att ta en fjärde.

Vad är det som gör banan i Istanbul så speciell?

– Kurva åtta har blivit mytomspunnen, och är tuff för den innehåller fyra tangeringspunkter, det känns som den aldrig tar slut. Lägsta fart är 240-250 kilometer/timme, samtidigt som man svänger hela tiden. Det suger rätt mycket i nackmusklerna. Banan är i övrigt modern, och framför allt väldigt kuperad. Förarna gillar den för att den är utmanande, med bra omkörningstillfälle i kurva 12. Den innehåller även ett långsamt parti på slutet, där man kan förlora tid om man är för aggressiv. Istanbul Park går i vänstervarv vilket är lite ovanligt. Det betyder en extra påfestning för musklerna, inte minst i kurva 8.

Har det skett några spännande förändringar hos teamen inför Turkiets GP?

– Mercedes och Ferrari har tittat över sina F-duct system. Annars är det Sebastian Vettel som får en helt ny bil sedan han bytt sitt skadade chassi. Vad det kan betyda? Inget negativt i alla fall. Men utan att exakt veta vad som hänt, tror jag inte att det är så enkelt att skylla på chassit för att förklara varför stallkamraten Mark Webber varit snabbare.

Det har nyligen blivit klart att USA får en VM-deltävling i Formel 1. Men den ska inte köras i New York som det tidigare spekulerats i, utan i Austin, Texas 2012.

Vad betyder det för Formel 1-cirkusen?

– Jag tror det när jag ser det. Men mycket talar väl för att det blir av, inte minst då Hermann Tilke ska bygga. Vilket även talar för att det blir en ändamålsenlig bana, till skillnad från Indianapolis. USA är ett svart hål för F1. Men det verkar som om nordamerikaner vill se en annan form av racing, som de redan har där borta.

Red Bull har än så länge varit väldigt starka under kvalen och tagit pole position i varje lopp. Efter Webbers senaste vinst delar han ledningen i VM med stallkamraten Sebastian Vettel.

Vem av dem har störst chans att vinna VM?

– Webber är kung nu. Det är 33-åringen väl unt som varit starkt ifrågasatt. Tyvärr betyder inte det nödvändigtvis att han blir kvar i Red Bull. Det senaste uttalandet, att han kan tänka sig köra för andra team, talar också för att han kan försvinna nästa år. Men han ska låta sin manager sköta det där och bara koncentrera sig på att köra bil, för då kan han bli världsmästare. Just nu är Webber snabbare än Vettel, han trivs mest med bilen och får ut maximal fart ur den. Men han kommer att få jobba stenhårt för att behålla positionen för att dra mest nytta av uppdateringarna. Men det är lite ”Buttonvarning” på Webber i år.

Vilken förare har fått sämst utdelning i mästerskapet så här långt?

– Vettel har haft lite oflyt med tanke på hur snabb han varit. En annan är Fernando Alonso som inte fått ut maximalt, missen i Monaco var dyrbar. Lewis Hamilton hade en sjyst andraplats som rök i Barcelona. Men jag tycker oturen är jämnt fördelad i toppen, och det är ingen som dragit mer nytta av det än någon annan.

Hur tror du att det kommer att gå i Turkiets GP?

– Toppar gör utan tvekan Red Bull, Istanbul Park är bana som passar dem. De blir hyperstora favoriter. Vem av Vettel och Webber som vinner är däremot svårare att sia om, men tillsammans med Ferrari kommer de att vara starkast. Jag håller en tumme för Felipe Massa som vunnit i Turkiet tre gånger. Han har fart så det räcker, men kanske inte självförtroendet.

Följ ämnen i artikeln