Viaplays nya drag för billigare sport: reklam
Uppdaterad 16.15 | Publicerad 13.09
Här är Viaplays nya drag för att få fler att betala för deras sport.
Går du med på att se på reklam?
Då får du sju procents rabatt.
”Vi har lyssnat på våra kunder” säger Erik Westberg, sportchef för Viaplay Sverige. Vad han hört är klagomål på att 699 kronor i månaden är för dyrt för att få se Premier League (där en match per omgång ändå sänds på Amazon Prime) och massa annan sport.
I dag kommer ett motbud med det självförklarande namnet Viaplay Total med reklam. Tanken är att tittare som inte vill betala 700 kronor i månaden ska få det billigare om de går med på att reklam visas i samband med filmer och serier (men inte sport).
– Inledningsvis kommer sportsändningar på Viaplay Total med reklam inte förändras jämfört med hur den ser ut på vårt Viaplay Total i dag. Däremot kommer vi införa reklam på all film och serier, säger Erik Westberg.
Den som går med på detta betalar 649 kronor i månaden (599 om man tecknar ett helårsabonnemang). Det är en rabatt på 50 kronor eller 7 procent.
”Ett prisvärt paket”
Syftet för det ekonomiskt krisande bolaget är att bredda utbudet och nå ut till fler. Erik Westberg tror att det nya paketet blir en stor framgång.
– Det har funnits en debatt kring att vårt Viaplay Total-paket är för dyrt. Därför är det här ett bra alternativ till vad vi har i dag, säger Westberg.
Tror du att kunderna förstår varför priserna för sport-tv har gått upp så mycket?
– Vi lever i en marknad där sporträttigheter har blivit dyrare. Det gäller alla mediehus i Sverige, Norden och ute i världen. Om rättigheter går upp blir priset för att titta också dyrare. Det sportutbudet vi har i dag är det mest eftertraktade på marknaden. Ur det perspektivet är det ett prisvärt paket på marknaden där man får mycket sport för pengarna.
”Det är vår plan”
Ni sänker med 50 kronor om man går med på reklam. Det är fortfarande inte superbilligt. Tror du att kunderna tycker att det är billigt nog?
– Vi har det bredaste sportutbudet på marknaden. De största premiumrättigheterna som Premier League, Champions League, fotbollslandslagen, populär vintersport, mästerskap. Så sett till konkurrensen är det ett bra erbjudande mot vad man får.
Tror du att det här blir en succé?
– Definitivt. Det är vår plan.
Utöver nämnda ligor har Viaplay bland annat rättigheter till Bundesliga, Formel 1, UFC och världscupen i längdskidor.