Sportbladet

Dagens namn: Silvia, Sylvia

Vettel premiärvinnare när Ericsson bröt

Publicerad 2017-03-26

Bilsport. Formel 1-premiären visade att Ferraris nya bil går snabbt och att dominanten Mercedes var bland många stall som inte lyckats fullt ut till Melbourne.

Och så blossade det upp till skandinavisk ordstrid.

Ferraris Sebastian Vettel vann F1-premiären i Melbourne med tio sekunders marginal till Mercedes Lewis Hamilton.

– Den stora skillnaden var att jag hade en väldigt bra bil, säger Vettel enligt Reuters.

Den trefaldige världsmästaren Hamilton hade pole position och var snabbast iväg men började omgående klaga över dåligt väggrepp och valde att byta däck redan på det 18:e varvet.

Då passade Vettel på att överta ledningen och Hamilton lyckades sedan inte ta sig tillbaka upp i topp.

– Jag hade problem med däcken och var tvungen att gå i depå tidigt och fastnade bakom Red Bull. Men det är så det är, säger Hamilton.

Hamilton körde dock upp sig från femte till andra plats. Hans nya stallkompis, finländaren Valtteri Bottas, kom trea.

"Kunde inget göra"

De nya reglerna har skapat bredare bilar med bredare däck som går väldigt mycket snabbare än de senaste årens bilar. Men det finns för många stall en hel del kvar att jobba på. Hela sju förare av 20 tog sig inte i mål. Däribland svensken Marcus Ericsson. Han krokade ihop med dansken Kevin Magnussen redan i den tredje kurvan.

– Kevin träffade mig höger bak. Jag tyckte inte att jag kunde göra så mycket. Jag försökte att hålla min linje och tyckte att jag hade mycket plats på insidan för den som kom där, säger Ericsson till Viasat.

Stora skador på bilen

Magnussens stallchef i Haas, Günther Steiner, tyckte dock att det var svenskens fel.

– Ericsson trängde in Kevin som inte fick plats. Det fanns ingen anledning för Ericsson att göra så. Men även i kvalet var Ericsson i vägen för oss. Så det verkar lite som om han inte alltid vet var han är, säger Steiner enligt Ritzau.

Både Ericsson och Magnussen fortsatte dock köra efter incidenten, men bröt senare.

– Jag hade jättestora skador på högersidan och bilen var näst intill okörbar. Det var många som bröt så jag försökte att ta mig runt. Sen var det ett hydraulikfel som gjorde att jag fick stanna, säger Ericsson.

TT

Följ ämnen i artikeln