Vinsten var 26 miljarder i fjol – de borde kunna ha ett fungerande system
Det är av snålhet som Nordeas kunder drabbats av upprepade problem den senaste tiden.
Under de första nio månaderna förra året var bankens vinst 26 000 000 000 kronor.
Anders Hansson heter chefen för Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps, MSB:s, avdelning för it-säkerhet.
Enligt honom är det bankerna själva som avgör hur hög belastning deras webb ska klara av. Därför blir det problem när det är många röda dagar och alla betalningarna trycks ihop till resterande vardagar.
Nordeakundernas problem den senaste tiden beror alltså på att storbanken inte tycker det är värt att höja kapaciteten så att bankwebben klarar jul, påsk och midsommar.
Det kan man tycka är rationellt. Varför ska företaget för dyra pengar bygga ut kapaciteten mer än vad som behövs en helt vanlig torsdag i mars? Det är uppenbarligen så Nordea självt resonerat.
Men man kan lika gärna tycka att det är ett anständighetskrav att kunderna kan göra vanliga bankärenden även när det är jul, nyår eller trettondag. Särskilt som störningarna inte tycks ha med annat att göra än att det är färre vardagar än vanligt.
Nordea är en stor bank och en rik bank. Under de första nio månaderna 2012 ökade vinsten med 21 procent till drygt 26 miljarder kronor. Helårsresultatet presenteras den 30 januari.
Utan att veta det så misstänker jag att det kan finnas utrymme för Nordea att höja sin kapacitet på webben utan att bankens ekonomi slås i spillror. Ägarna, bland annat svenska staten med drygt 13 procent, skulle säkert få sina utdelningar ändå.
Men Nordea har sina prioriteringar. För ett år sedan avslöjades att banken köpt en lägenhet på 256 kvadratmeter på Östermalm i Stockholm till vd Christian Clausen för 22,5 miljoner kronor. Till lägenhetspriset ska läggas kostnader för totalrenoveringen.
Nordeas ordförande Björn Wahlroos tyckte det var helt i sin ordning eftersom Clausen är så duktig och därmed viktig och värdefull för banken. Han kunde fått en herrgård att bo i om det hade krävts, hävdade Wahlroos.
Men kunderna är väl ännu viktigare än chefen? Utan dem finns ingen bank över huvud taget.
Nordea är inte den enda bank som tvingat bort kunderna från kontoren till internet- och telefonbanker. Det kan finnas rationella skäl till det och det har aldrig varit särkilt kul att köa på banken om man inte har ett angeläget och akut ärende.
Men motprestationen från bankens sida borde vara fungerande system. Man kan inte säga åt kunden att sluta komma dit om det inte finns fungerande alternativ.
I skrivande stund fungerar Nordeas internetbank. Övriga delar av hemsidan fungerar inte. Ber banken sina kunder om ursäkt för det? Tja, de beklagar eventuella besvär och ber kunderna att försöka igen.
Så beter sig en stor bank. Och en rik bank. Men inte en som gillar kunderna.