Om inte flyktingsmugglarna stoppas fortsätter tragedierna
”Jag tänker inte tillåta att Engelska kanalen bli en kyrkogård”, slår Frankrikes president fast.
Så brukar ledarna säga efter liknande olyckor men Macron får svårt att hålla sitt löfte.
Så länge flyktingsmugglarna inte stoppas kommer tragedierna att fortsätta.
Emmanuel Macrons uttalande kom som ett svar på den senaste olyckan där minst 27 människor miste livet när de försökte korsa Engelska kanalen i en gummibåt. Det är såvitt känt den värsta olyckan i sitt slag i kanalen på senare år.
Men egentligen vet vi inte. Smugglarna skickar inte precis ut pressmeddelande varje gång de misslyckas med en transport.
Rutten mellan den franska kusten och södra England har ökat kraftigt i popularitet. Bara i år har 25 000 människor gjort den farliga överresan. På en enda dag i november kom 1 185 migranter på små båtar.
Frankrike säger att man hindrat drygt 7 000 från att göra överfarten.
Rensat upp lägren
Till en del är resorna en följd av att fransmännen och britterna blivit bättre på att stoppa andra smugglingsvägar. Tidigare var det vanligaste sättet att försöka gömma sig på någon av de lastbilar som korsar kanalen med färja.
Frankrike har rensat upp migrantlägren som tidigare fanns runt Calais. En del finns kvar men polisen river regelbundet bosättningarna för att tvinga bort flyktingar och migranter.
BBC rapporterar att många nu körs från Belgien samma dag som överresan ska ske. Båtarna transporteras samma väg och blåses upp precis före avfart för att minska risken för upptäckt.
Extra tragiskt med de som förolyckas på Engelska kanalen är att dessa människor redan befinner sig i Europa. De hade kunnat söka asyl i Belgien, Frankrike eller någon annanstans men vill ha olika anledningar till just Storbritannien.
Kanske har de släkt där. Kanske talar de engelska och känner att de lättare kan skapa ett nytt liv där. Kanske bär de bara på en dröm om det förlovade landet.
Överlastade båtar
Oavsett orsakerna tar de en enorm risk. Engelska kanalen är hårt trafikerad av stora fartyg och så här års är sjögången ofta svår för de överlastade gummibåtarna.
Före den senaste olyckan har minst tio migranter drunknat de senaste veckorna.
Storbritanniens premiärminister Boris Johnson har satsat hårt på att få stopp på överfarterna eftersom han lovade att brexit skulle innebär att britterna tog tillbaka kontrollen över sina gränser och invandringen.
Samarbetet med Frankrike knakar i fogarna sedan de två länderna hamnat i luven på varandra av en rad andra skäl knutna till brexit.
Johnson anklagar fransmännen för att inte göra tillräckligt för att stoppa båtarna. Macron svarar med att anklaga britterna för att politisera tragedin.
Grundproblemet är att långt fler människor vill ta sig till Europa än vad länderna vill ta emot. Det utnyttjar flyktingsmugglarna som hela tiden ligger steget för myndigheterna och hittar nya vägar.
Människosmuggling är en extremt lukrativ affärsverksamhet. I det här fallet har varje flykting betalat drygt 60 000 kronor för sin resa, enligt The Economist. Båten som föliste var bara en av ett 30-tal smuggelbåtar som beräknas ha gjort resan samma dag. Inkomsterna når snabbt mångmiljonklassen för smugglarna.
Exakt hur mycket de tjänar vet vi inte. Det är knappast inkomster som dyker upp på deklarationsblanketterna under raden "Inkomst av tjänst".
Smugglarna struntar fullkomligt i om flyktingarna överlever. Bara de får sina pengar. Boris Johnson var inte den ende som i går kallade dem mördare.
Många kritiker brukar hävda att så länge EU och Storbritannien inte öppnar säkra sätt för flyktingar att ta sig till Europa så fortsätter smugglingen och tragedierna.
Inte enda dödsrutten
Problemet är att även med säkra vägar så skulle smugglingen fortsätta. Efterfrågan på att ta sig till Europa är helt enkelt långt större än viljan att ta emot. Särskilt som de som får nej på sina asylansökningar ofta vägrar återvända och i stället stannar som papperslösa.
Engelska kanalen är långtifrån den enda rutten som regelbundet kräver människoliv. Varje år korsar minst 100 000 människor över Medelhavet. Våren 2015 inträffade en ovanligt stor förlisning utanför Lampedusa i Italien där 700 människor omkom. ”Detta får aldrig hända igen” sa EU-ledarna då. Ändå är det precis vad som sker. Båtar som försöker hjälpa flyktingarna straffas.
Den internationella organisationen för migration, IOM, beräknar att 22 930 människor omkommit sedan 2014 när de rest över Medelhavet. Ett snitt på drygt 3 000 per år.
Att stoppa smugglarna och förbättra förhållandena i de länder människor flyr ifrån är de enda sätten att få människor att avstå från att göra de farliga resorna.
Franska myndigheter påstod sig i går ha gripit fyra smugglare ansvariga för den aktuella båten men generellt kommer de oftast undan.
Så länge poliser och underrättelsetjänster i Europa inte blir bättre på att stoppa smuggelverksamheten kommer tragedierna att fortsätta inträffa.