Det blir inte bara varmare – det blir dyrare också

Maten blir dyrare när det blir varmare på jorden.

En del gillar rekordvärmen. Svenskarna reser på semester till Medelhavet som aldrig förr.

Andra hatar den.

Men oavsett vad man tycker är problemet inte bara att det blir varmare och varmare på jorden.

Dessutom kommer det att bli mycket dyrare för oss att leva.

Jag är garanterat inte den ende som stannat till vid hyllan för olivolja i livsmedelsbutiken, tittat på priset och tänkt att det där kan ju inte stämma.

En flaska normal olivolja (0,75 liter) som för några år sedan kostade dryga 60 kronor är numera uppe i mer än det dubbla.

Inflationen har naturligtvis gjort sitt som för många andra livsmedel men när det gäller olivolja är huvudförklaringen till de stigande priserna en annan.

Det allt varmare klimatet.

Spanien är världens största exportör av olivolja och står tillsammans med Italien för 60 procent av all olivolja som exporteras. Så när torkan drabbar olivträden i Spanien och Italien innebär det kraftigt minskad produktion. Träden orkar helt enkelt inte utveckla olivfrukterna i den extrema hettan.

När tillgången på olivolja minskar men efterfrågan är densamma så stiger priserna.

Olivolja är inte det enda livsmedel som drabbats och framförallt inte det enda som kommer att drabbas i framtiden.

Redan i dag ser vi hur kraftiga skyfall i Västafrika fått kakaoplantorna att ruttna. Resultatet är kraftigt stigande priser på kakao.

FN:s klimatpanel IPCC förutspår en ökad risk för att jordbruksregioner framöver drabbas av flera klimatrelaterade katastrofer samtidigt vilket kan orsaka svår brist på vissa grödor.

Många reser på solsemester till Medelhavet.

Bygger murar

IPCC spår att risken i majproducerande regioner kan öka från sex procent de senaste årtiondena till 40 procent. Men det är om vi håller oss till maximalt 1,5 grader uppvärmning jämfört med förhistoriska nivåer.

En nivå som de flesta experter numera anser att vi redan är på väg att passera.

När vi tänker på kostnaderna för klimatförändringarna ser många framför sig hur stat och kommuner tvingas investera miljardbelopp för att bygga murar mot stigande havsnivåer, kylrum för överhettade medborgare eller inköp av fler helikoptrar med kapacitet att vattenbomba skogsbränder.

Men du som enskild konsument kommer också att drabbas.

I USA är det redan i många utsatta delstater svårt eller omöjligt för husägare att förnya sina försäkringar. Premierna stiger kraftigt men i områden där risken för bränder eller översvämningar är särskilt stor vill bolagen inte utfärda försäkringar ens till skyhöga premier.

Kalifornien är en delstat som drabbats hårt av både bränder och översvämningar. Förra året gick delstatens största försäkringsbolag State Farm ut och meddelade att man inte försäkrar några nya hus i Kalifornien.

Följden har blivit att alltfler amerikanska husägare står helt oförsäkrade eller själva väljer att vara det för att de inte har råd att betala premierna.

En utveckling som sannolikt snart kommer även till Sverige.

Bilar flyter runt

Även delar av vårt land har de senaste åren drabbats av svåra översvämningar, som Gävle och delar av Skåne, Småland och Halland. Samma sak med Tyskland, Frankrike, Italien och stora delar av övriga Europa.

När försäkringsbolagen måste ersätta de stora skador som detta orsakat kommer höjda premier som ett brev på posten.

Hus är inte det enda som drabbas.

Bland det som flyter runt i vattnet vid översvämningar och står i lågor när det brinner finns också bilar. Ju fler av den här typen av skador som försäkringsbolagen måste ersätta desto mer kommer även bilförsäkringarna att stiga.

Ett barn som föds i år kommer under sin livstid i snitt att få betala fem miljoner kronor i ökade utgifter på grund av klimatet, enligt en rapport från den amerikanska konsumentorganisationen Consumers Union som släpptes för två månader sedan. Den inkluderar även förväntade höjda skatter framtvingade av klimatförändringar.

En allt varmare planet kan också innebära fler indirekta kostnadsökningar.

Begränsad kanal

Panama-kanalen är ett bra exempel.

Området har i år noterat sin värsta torka sedan kanalen byggdes för 110 år sedan. De sjunkande vattennivåerna har lett till att färre fartyg kan passera genom kanalen som står för fem procent av världshandeln. I början av året kunde bara drygt 20 fartyg passera varje dag mot normalt 35-40. Kapaciteten är fortfarande begränsad.

När färre varor kan passera kanalen tar transporterna längre tid vilket oftast leder till höjda priser.

En del har valt att betala extra höga slussningsvagifter för att få igenom sin last. Andra att gå den långa omvägen runt Sydamerikas södra spets. I båda fallen är resultatet att konsumenterna riskerar att få betala mer.

Det blir väldigt dyrt och besvärligt att stoppa den globala uppvärmningen. Men det blir nästan garanterat ännu värre och dyrare att låta bli.