Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Spänn fast säkerhetsbältet – det är så här landet styrs

I augusti hölls en byggstartsceremoni för Förbifart Stockholm. Sedan dess har den rödgröna alliansen tagit över makten och det stora vägbygget stoppats.

Besluten i riksdagen om Bromma flygplats och Förbifart Stockholm ger en försmak av hur landet kommer att styras till 2018.

Ingen kommer att veta vad som gäller förrän klubban faller i bordet. Kanske inte ens då.

Riksdagens trafikutskott har bestämt sig för att snabbehandla två motioner från Alliansen. Den ena handlar om att Bromma flygplats ska få vara kvar efter 2022, det årtal som regeringen och Vänsterpartiet vill lägga ner flygplatsen.

Den andra kräver att bygget av Förbifart Stockholm, en kringled som gör att trafik som inte ska till Stockholm inte behöver åka in i stan, återupptas direkt efter nyår. Regeringen och Vänsterpartiet har tillfälligt skrinlagt det till 1 maj nästa år. Förseningen kostar enligt Trafikverket fyra miljoner om dagen.

Eftersom båda motionerna stöds av Sverigedemokraterna kommer de sannolikt att gå igenom vid omröstningen i kammaren veckan före jul. Men besluten är inte juridiskt bindande, regeringen kan välja att strunta i riksdagen.

Trafikbesluten är åskådliga exempel på hur landet kommer att ledas fram till nästa val. I kontroversiella frågor, där Sverigedemokraterna ofta är tungan på vågen, kommer man inte veta förrän det sista klubbslaget i riksdagens kammare har fallit vilket beslut som kommer att fattas.

I värsta fall, som när de gäller Bromma och Förbifarten, vet man det inte ens då.

Det märkliga är att det finns en kraftig majoritet i Sveriges riksdag för att bygga Förbifart Stockholm och behålla Bromma flygplats.

S-ledaren Stefan Löfven upprepade åtskilliga gånger under valrörelsen att besluten om Förbifart Stockholm var fattade att det gigantiska vägbygget, bland annat 21 km väg i tunnel, skulle fullföljas. Han sade också att Bromma flygplats skulle vara kvar.

Men som statsminister bröt han raskt löftena till väljarna. Koalitionspartnern Miljöpartiet och budgetkompisarna i Vänsterpartiet fick hålla i taktpinnen och bestämma.

Det är alltså två partier med stöd av mindre än tretton procent av väljarna som har avgjort att Bromma ska läggas ner om sju år och lägga Förbifarten i världens dyraste malpåse. Inte så betryggande.

Inte nog med att slumpen, eller Sverigedemokraterna, avgör vilka som beslut som fattas och att man inte kommer att veta hur det blir förrän i sista sekund. Politiken kommer inte heller att vara sammanhållen utan spreta åt alla håll.

Och så kommer det att fortsätta i fyra år till. Spänn fast säkerhetsbältena!

Följ ämnen i artikeln